„Verona angyalai”
2018. július 16. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

„Verona angyalai”

Több mint másfél éve – 2017. január 20-án éjjel – a Szinnyei Merse Pál Gimnázium tanulóit, volt diákjait, tanárokat és családtagokat szállító autóbusz Verona közelében az útról letérve fékezés nélkül az autópálya szalagkorlátjának hajtott, az autópályahíd pillérének ütközött és kigyulladt. Az 56 utas közül tizenheten meghaltak és 26-an megsérültek.

verona-24_hu.jpg

Kép: 24.hu

Az eltelt másfél év alatt egyfelől sok minden, másfelől szinte alig történt valami. Az előbbi az olaszországi, az utóbbi az itthoni eljárásra igaz.

Nyilván felmerül önökben a kérdés, hogyan és miért indulhat ugyanazon tragédia miatt két külön eljárás? Bennem még az is, hogy miként lehetséges az, hogy miközben Olaszországban tömegszerencsétlenség okozása miatt hat ember ellen vádat emeltek és már az október elejére kitűzött bírósági tárgyalásra készülnek, itthon még gyanúsítottja sincs a nyomozásnak.

De miért is van két külön eljárás? Az olasz hatóságok magát a közlekedési balesetet, annak körülményeit, bekövetkezésének módját és közvetlen okát vizsgálják. Vétkesnek tartják a buszvezetőt, amiért az letért az útról, vagyis „rosszul vezetett” – ahogyan a veronai ügyész fogalmazott. A baleset közvetlen okai között jelölték meg az autópálya és a szalagkorlát műszaki hibáit, ezekért pedig az útszakasz tesztelőit és üzemeltetőit tartják felelősnek.

szilagkorlat-rtl_klub.jpg

Itthon a Belügyminisztérium közleménye szerint a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségének gyanúja miatt folytat nyomozást ismeretlen tettes ellen.

Hogy miért ismeretlen még mindig a tettes, azt csak ők tudnák megmagyarázni. 

A balesetet szenvedett busz a Pizolit Kft. tulajdonában volt, a cég ügyvezetője Czakó Tibor.

czako-youtube.jpg

Czakó Tibor    Kép: YouTube

A busztársaság a mai napig változatlanul folytatja tevékenységét. Bár mégsem teljesen változatlanul, mert valamilyen „ismeretlen okból” a cég többségi tulajdonosa egyszer csak Czakó 74 éves édesanyja lett. Ugyancsak „ismeretlen okból” tavaly decemberben a kft. hirtelen árulni kezdte 21 autóbuszát. De hogy mennyire megbízható ez a Pizolit Kft., azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Honvédelmi Minisztérium 54 milliós buszos szolgáltatási szerződést kötött a céggel. A katasztrófa után.
mecsesek-hvg.jpg

Kép: HVG

A szülők által indított „Verona angyalai” című Facebook oldal számos megállapítást idéz a nyomozás során beszerzett műszaki szakértői véleményből. A szakértő hazai és nemzetközi szabványokra hivatkozva sorolja azokat a műszaki és egyéb szabálytalanságokat, amelyeket a részben átalakított SETRA buszon észlelt. Ezek között nem kis súllyal szerepel az engedély nélkül és rosszul beépített pótüzemanyagtartály. Csak néhány állítást idéznék: „a póttankot borító anyag üzemanyagtartály burkolására nem használható”; „a póttankot a csomagtértől elválasztó lap üzemanyag burkolására nem használható.” És a szakértő összegzése: „a SETRA típusú autóbusz a pótüzemanyagtartály engedély, és jóváhagyás nélküli beépítése és a részecskeszűrő kiszerelése miatt közúti közlekedésre alkalmatlan állapotban volt”.

pottartaly-kinked.jpg

Kép: Kinked

Az oldal szerkesztői a nyomozati jegyzőkönyvből egy szerelő vallomását is idézik: „talán 2016 júliusában lehetett az, amikor egy póttartályt beszereltünk. … Erre a főnökünk Czakó Tibor úr adott utasítást nekünk. Volt már több ilyen feladatunk, amikor buszokba póttartályt szereltünk be… Úgy hét vagy nyolc évvel ezelőtt kezdtem el ennél a cégnél póttartályokat beépíteni,”

A nemzetközi közúti áru- és személyszállításról szóló rendelet hatálya az autóbusz vezetőjére és üzemben tartójára egyaránt kiterjed.

Nehéz dolga lehet a nyomozóhatóságnak, hiszen Czakó úr cáfolta, hogy póttartály lett volna a buszban. Ez bizonyára nagyon meggyőző lehetett a póttartályról a baleset helyszínén készült fényképfelvételekhez képest. Idén áprilisban Czakó még azt írta saját cégének oldalán, hogy „amíg valaki szakértőnek álcázva magát azt nyilatkozza, a sofőr álmában elfelejtett levegőt venni, nagyjából ott tartunk, mint a többi „konkrétummal”. Azóta kiderült, hogy pontosan tisztában volt buszvezetője (apnoé) betegségével.

alvaszavar-karrendezes_eu.jpg

Kép: Karrendezes.eu  (ilusztráció)

A nyomozati határidő augusztusban jár le. Vajon „ismertté válik” addigra az egyelőre ismeretlen tettes?

Utóirat: 

Az MTI mai közleménye szerint a büntető törvénykönyv (Btk.) módosítását célozza az a hétfőn benyújtott törvényjavaslat, mely a veronai buszbaleset nyomán a jogellenesen átalakított személyszállító jármű vezetésével összefüggésben állapít meg szankciókat.

setra-wikipedia.jpg

Kép: Wikipédia

Eszerint, "aki közúton, illetve közforgalom elől el nem zárt magánúton engedély nélkül vagy az engedélytől eltérően átalakított... közúti járművet vagy különleges személyszállító szolgáltatást nyújtó járművet vezet, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. A büntetés két évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekményt iskolabusszal vagy különleges igényű - így különösen mozgásában korlátozott, idős vagy beteg - személyek szállítására szolgáló közúti járművel követik el. Aki pedig engedély nélkül ilyen átalakítást végez, vagy végeztet elzárással büntetendő".

Gratulálok, Tisztelt Törvényalkotók!

Először azért, mert míg a buszvezetőt szabadságvesztéssel fenyegetik, addig az, aki elrendeli, vagy elvégzi a szabálytalan átalakítást, csak szabálysértést követ el, és csak elzárással sújtható. A veronai esetben tehát Czakó úr, aki éveken át alakíttatta át a buszait, kapna egy kis ejnye-bejnyét, míg az ő alkalmazottja, a sofőr börtönbe kerülne. De nem ám azért, mert rosszul vezetett, hanem mert a munkáltatója által átalakított buszt vezette.

Szögezzük le, hogy mindez persze nem vonatkozhat Czakó Tiborra, hiszen tavaly még nem volt ilyen törvény.

De volt, illetve van más. Úgy hívják, hogy foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés. Ezt akkor is meg lehetne/kellene állapítani, ha a halálos eredményt közvetlenül nem a beszerelt póttartály és az egyéb szabálytalan műszaki átalakítás okozta. Ugyanis eddig sem lehetett engedély nélkül belepiszkálni a buszokba.

 Rajta nyomozók, találjátok meg az "ismeretlen" tettest és az "ismeretlen" bűncselekményt!

emlekhely-sielok_hu_1.jpg

Kép: sielok.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr3614115911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

legeslegujabbkor 2018.07.16. 20:59:05

Itt már megint az ellenőrzéssel van a probléma, mert ki az, aki levizsgáztat egy ilyen buszt?
Miért a buszvezetőn takarékoskodnak, avagy miért csak az arató idénymunkásokat ellenőrzik?

sas70 2018.07.17. 11:17:19

Az alap kiváltó ok az "olcsósítás". Olcsó üdülés, olcsó utazás, olcsó ráb..szás.
Tudom nem szép, hogy ezt mondom, de annyira jellemző.

Jön a "becsületes" vállalkozó és garantáltan a legolcsóbb. Persze trükkök százaival. Buherált busszal, ami benzinkúttá van alakítva, mert akkor nem kell csak átugrani a szomszédba olcsó gázolajjal teli tankolni a buszt és fele pénzért körbeautózni európát.
Spórolni a karbantartáson, mert csak kibírja a kopott gumi, fék...stb. Spórolni a sofőrön, mert majd alszik ha hazaér, ha fáradt igyon kávét!
Persze így fele pénzért lehet munkát elvállalni és ha nem történik baj, akkor tiszta a nyereség.
Ha meg mégis történik valami, mert elfogy a szerencse, akkor majd kenegetjük a dolgot, hogy ki is volt a hibás és miben, különben is ott a biztosítás, amit lehet rákenünk a biztosítóra, mert az a szemét nem akar eleget fizetni!
Sajnos mindig tragédiának kell történni ahhoz, hogy az emberek felébredjenek, de az is csak addig tart, amíg le nem cseng a napi hírek között, aztán megy minden tovább. Az áldozatok és a hozzátartozók egy idő után érdektelenek lesznek. Mire valami megállapítás megszületik, már a kutyát nem érdekli. A hatóságok mossák kezeiket, mintha semmi dolguk nem lett volna az egész ügyben és senki nem érti, hogy történhetett ilyen.

Aztán megint jönnek a vállalkozók, a legolcsóbb ajánlattal, amíg újra katasztrófa nem történik, egy buherált busszal, amit esetleg alkalmatlan sofőr vezet.

Éhesló 2018.07.18. 10:27:39

Sajátos dolog, amikor egy (volt) bíró prejudikál és hirdet ítéletet.
Szar lehetett azoknak a szerencsétleneknek, akikkel szemben ezt aktív, gyakorló bíróként, bármiféle következmény nélkül tehette.

Dr. Sándor Zsuzsa · http://jog-asz.blog.hu/ 2018.07.18. 11:40:23

@Éhesló: Fölösleges ez az állandó fröcsögés. Nem prejudikáltam sem most, sem korábban. Azt hiszem tudni illene még magának is, mi a különbség a gyanú és az ítélet között. A személyes gyűlölködés sokat árt a józan gondolkodásnak.

Éhesló 2018.07.18. 12:09:39

@Dr. Sándor Zsuzsa:
A magázódás a net univerzumában meglehetősen atavisztikus, ebben nem szolgálsz példaként.

Konkrétan a kommentedhez:
Szerintem írtam egy rövid kommentet egy poszt kapcsán.
Nem értek újbeszélül, érdekelne mi minősül a magadfajták szerinti "fröcsögésnek"?
Esetleg adhatsz PC magyar - magyar szótárra linket, még mielőtt kicenzúráznál, szeretném tudni, mi a tabu felétek és mi a tűrt kategória, ha a véleményemet közzé tenném egy egy posztod kapcsán, mert fröcsögni nem tudok itt, még ha akarnék sem.

A hozzászólásaimban semmiféle gyűlölködés nincs, azt a posztjaidban és az "életművedben" kellene keresgélned. Tudod: szálka, gerenda...

A posztodban hamar kiosztottad a gyanúidat és az ítéleteidet is.
Olvashatja, aki nem vak és érti a magyar szót.
Erről volt véleményem.
Rossz.
Nem változott.

Dr. Sándor Zsuzsa · http://jog-asz.blog.hu/ 2018.07.18. 12:33:50

@Éhesló: Sajnálom, hogy nem érted. De nem kötelező olvasmány a blogom. Amúgy meg azt írsz, amit akarsz, csak tudod, vannak olyanok, akikkel érdemes vitatkozni. Te sajnos ezek szerint nem tartozol közéjük. Bocs.

Éhesló 2018.07.18. 13:11:52

@Dr. Sándor Zsuzsa: a kivel mit érdemes tenni érdekes kérdés.
jog.mandiner.hu/cikk/20150624_gulyas_gergely_sandor_zsuzsa_birono_biszku_bela_oskar_groning_es_a_totalitarius_bunok

Ez esetben például szintén elmaradt a "vita".
No de sebaj.
Az élet megoldja a fontos kérdéseket, mint áprilisban is megoldotta.