Eszméletlen bírság
2015. november 27. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

Eszméletlen bírság

Dr. Pál Helga ügyvéd nem csupán a vörösiszap-perben  védi a MAL Zrt. egyik igazgatóját, a büntetőügy másodrendű vádlottját. Ő képviseli magát a céget is a különböző polgári- és közigazgatási perekben is.

Hogy mi is az a közigazgatási per? Erről kérdeztem az ügyvédnőt.

pal_helga.jpg

Dr. Pál Helga    Fotó: Láng András

P. H. - A közigazgatási pernek mindig az az előzménye, hogy valamilyen hatóság, a mi esetünkben a környezetvédelmi hatóság hoz egy határozatot. Per akkor lesz belőle, ha a fél szerint a hatóság határozata jogszabálysértő és ezért az, aki ezt sérelmezi, bírósághoz fordul. 

S. Zs. - Konkrétan most mi volt az a közigazgatási határozat, amely miatt az Ön által képviselt MAL Zrt. bíróságra ment?

P. H. - A Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelősség még 2011. szeptemberében 135 milliárd forintot meghaladó hulladékgazdálkodási bírságot szabott ki a MAL Zrt.-re környezetkárosítás miatt. E határozatot támadtuk meg a bíróságon. Szerintünk ugyanis a határozat megalapozatlan, nem beszélve arról, hogy a bírság mértéke messze eltúlzott. Magyarországon ekkora környezetvédelmi bírságot, de még ezt megközelítő mértékűt sem szabtak ki soha. Még akkor sem, ha netán szándékos lett volna a környezetkárosítás, amiről persze itt szó sem eshet.

kornyezet-vehir_hu.jpg

Fotó: vehir.hu

S. Zs. - Milyen határozatot hozott a Veszprémi Törvényszék?

P. H. - A bíróság hatályon kívül helyezte a zöldhatóság határozatait. Megállapította, hogy a hatóság komoly hibákat vétett. Döntése számos pontban megalapozatlan volt, a tényállás nem volt bizonyított, a megállapított összegek valójában csak becslésen alapultak. Azt az érvünket nem fogadta el a bíróság, hogy természeti katasztrófa történt, annak ellenére, hogy a katasztrófát megelőző évben történt 17 földrengés közül 5 a gátszakadást megelőző hónapban történt, emellett fél éven keresztül extrém mennyiségű csapadék esett. A bíróság szerint mégsem ezek voltak a történtek közvetlen okai. Tehát - a bíróság álláspontja szerint - maga a bírságolás jogos. 

veszprem-fussy_angela.jpg

Fotó: Füssy Angéla

S. Zs. - Végül is hány féle bírsággal sújtották a hatóságok a MAL Zrt.-t?

P. H. - Összesen hárommal. Bírságolták a hulladékgazdálkodás rendjének megsértése miatt, azután rendkívüli vízszennyezési és természetvédelmi bírsággal. A három bírság együttes összege mintegy 137 milliárd forint volt.

S. Zs. - Akkor most hogyan tovább? Mi a következő lépés?

P. H. - A közigazgatási eljárásban a legnagyobb lehetséges eredmény, ha a bíróság hatályon kívül helyezi a megtámadott határozatokat. Ezt értük most el. Az ilyen perekben a bíróság maga nem hozhat ítéletet. Vissza kell tennie az ügyet a közigazgatási hatóságokhoz azzal, hogy folytassanak le új eljárást. Ezt persze a hatóságnak már a bírói döntés és indokolás szellemében kell megtennie.

S. Zs. - És hogyan reagáltak minderre azok a hatóságok, amelyeknek a döntéseiről ilyen lesújtó véleményt alkotott a bíróság?

P. H. - Hát ez a legszebb az egészben! El sem jöttek a tárgyalásra. Egyetlen hatóság képviselője ugyan ott volt, de ő csak egy "jogutód", vagyis nem az, amelyik kiszabta ezt az irdatlan bírságot.

S. Zs. - Jól tudom-e, hogy ez a 135 milliárdos bírság indította el a MAL Zrt.-t az anyagi ellehetetlenülés felé? Hogy emiatt nem kaptak a bankoktól hiteleket, hogy végső soron ez vezetett a cég felszámolásához?

mal_eladas-napi_hu.jpg

Eladták a MAL Zrt.-t   Fotó: napi.hu

P. H. - Ez nyilvánvaló.  Ugyan ki hitelezne egy olyan cégnek, amelyiknek csaknem öt éven keresztül  lóg a feje felett egy  ekkora bírság?

És ezt már én mondom, nem az ügyvéd: csak gratulálhatok azoknak a hatóságoknak, amelyek megalapozatlanul, kellő bizonyítékok nélkül, hasukra ütve állapítanak meg egy ilyen horribilis összegű bírságot, tönkretéve ezzel egy olyan céget, amelyik korábban hosszú éveken át sok millió adóforintot fizetett be a költségvetésbe. Gazdag ország vagyunk!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr258118466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kampfer 2015.11.27. 17:43:35

A hatóságokkal lehet vitatkozni... Talán kell is!

De ez a cég hanyag volt! Nem kicsit. Megöltek tíz embert. Csecsemőt is. Sok kiskosztüm, öltöny-nyakkendő valami üvegajtó mögött, vagy üvegtetős autóban ücsörögve (nyilván 'cégesben') kiszámolta, hogy hogy lehet a leginkább rentábilisan ('óccsóé') megoldani a hulladék kérdését. És megoldották... És jött egy csapadékosabb év.

És ezt már én mondom, az átlagpolgár, a munkavállaló: csak gratulálhatok azoknak a 'nyakkendőknek' és 'kiskosztümöknek', akik a 'rideg egyenleteikkel' kiszámolták, mi az a kockázat, amit még elbír a zsebük! Elszámították magukat és emberek haltak meg, életek törtek ketté, gyakorlatilag elpusztították az életterünk egy részét. Felteszem, azért a bankszámláik rendben vannak!

"...tönkretéve ezzel egy olyan céget, amelyik korábban hosszú éveken át sok millió adóforintot fizetett be a költségvetésbe."

Egy olyan céget, amely korábban hosszú éveken át sok millió tonna mérget és szennyet juttatott egy kétes állapotú tározóba!
Egy dologban azonban egyetértek a bírónővel! Ezért NEM a céget kellett volna tönkretenni! Korszerűsítésre kényszerítve, sokkal komolyabb biztonság mellett ma is működhetne tovább (fizetve az adóforintokat)!
A cég vezetőit kellett volna kegyetlenül és kíméletlenül megbüntetni! Teljsesen egyetértek azzal a gondolattal, hogy egy felsővezető feleljen végre a döntéseiért a vagyonával és a szabadságával! Egy nyomorult nyakkendő se tudjon az ügyvédjével kisétálni a tárgyalóteremből egy ilyen gaztett után! Ennek a cégnek az összes felsővezetőjét fegyházba kellett volna már vágni örökre, hogy ott rohadjon meg mind! A vagyonukat az utolsó fogkeféig elkobozni, még a gyereke is a sarcot fizesse a károsultaknak!
Az ilyen esetekben nem lehet elég az igazságszolgáltatás! Az igazság csak a bosszúval és a megtorlással, elrettentéssel állítható helyre!
Itt valóban MEGÖLTEK tíz embert! Olyat is, aki még nem is dönthetett a maga életéről. Itt nem borban volt a méreg, tisztelt bírónő!

Remélem azért a P.H. bankszámlája rendben van...! És aludni is tud, hátha nincs tele vörösiszappal a kertje...
Kamp.

László Kozéky 2015.11.27. 20:34:51

Én csak egyetlen kérdésre szeretnék , de egyértelmű választ kérni --- merő kíváncsiságból --- mert már nem érdekel ez a mocskos, pártos és felekezeti alapú hazugságkomplexum... Nevezetesen, hogy az illetékes KÖFE által, a MAL számára kiadott Egységes Környezethasználati Engedélyben meghatározott betöltési szint (volumen) megváltoztatására hozott-e a területileg illetékes KÖFE jogerős határozatot, vagy nem. Ha igen, akkor mikor, és mi volt az? Egyedül erre, de ERRE EGYÉRTELMŰ választ szeretnék!

László Kozéky 2015.11.27. 20:55:35

Ps.: és meg szeretném nézni az északi fal gáttörésének helyszínelési jegyzőkönyvét --- DE ez legyen a véletlenül sem elfogult bíróság és a jól fizetett szakértőinek gondja a továbbiakban.

Ámon Farkas 2015.11.27. 23:23:23

A jogutód hatósági vezetője (főosztály) véletlenül nem a jogelőd hatósági vezetője (kofe)?
Persze, nem személyek hibáztak, hanem a MAL, esetleg a Közép-dunántúli Környezetvédelmi ... Felügyelőség, vagyis jogutódja a Fejér Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi Főosztálya.
Hmmm ...

Megoldó 2015.11.28. 10:25:36

Nem ártott volna a bejegyzés alá egy nagy X-et tenni... (fizetett hirdetés...)

Gábor Juhász 2015.11.28. 10:59:18

Töröljétek csak ki a kommentet...ha valakinek igaza van, azt mindig törlik...demokrácia ugye?! Vagy talán nem bírjuk elviselni a durva szavakat?

Szarrágó népség...pénz beszél...anyátokat is eladnátok egy kis pénzért...csak így tovább

Dr. Sándor Zsuzsa · http://jog-asz.blog.hu/ 2015.11.28. 11:05:16

@Gábor Juhász: Az igazságot el tudjuk viselni. A trágárságot nem. Ezen a blogon kulturáltan lehet csak véleményt nyilvánítani. Bármilyen véleményt. Az ocsmányságokat töröljük.

Cuhavidéki 2015.11.28. 11:50:26

Az idén november eleji brazil vasérc zagytározó katasztrófának 11 megtalált és 12 eltűnt áldozata van.
A környezetvédelmi bírság eddig kb. 80 mrd Ft-ra rúg.

A kártéritési kötelezettség a biztositási alapot meghaladja.

www.ibtimes.co.uk/brazil-dam-disaster-toxic-red-mud-threatens-endangered-wildlife-rio-doce-basin-1530236

Szumi 2015.11.28. 12:22:55

Tíz ember élete, ennél több ember egész élete munkájának eredménye, még ennél is több ember valóban pótolhatatlan értékei ( családi fényképalbum, stb), a kármentesítés, a helyreállítás, a kárpótlás és a jogos büntetés nem érhet el a 100 milliárd forint fölé? Szerintem pedig simán. Örüljenek a MAL-nál, hogy nem Kínában vannak, mert ott kivégezték volna őket - és jogosan.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.11.28. 12:34:37

@Dr. Sándor Zsuzsa: Apró problémák viszont vannak a posttal, és a közvetíteni kívánt üzenettel. Éppen az, hogy ez az eredmény messze nem a történet vége. Nem a történet vége, hiszen a számokon, azok alátámasztásán lehet vitatkozni, de a bíróság maga is kimondta, nem természeti katasztrófa történt a bírságolás indokolt volt.

Azt sem nehéz belátni, hogy hasonló méretű ipari katasztrófa és ebből eredő környezet károsítás nem sok volt, ha a cég felelősségét kimondták, akkor az ezzel arányos bírság is rekord összegű lesz. És hasonló értékű, hasonló komplexitású ügyben a hatóságnak sincs gyakorlata, nem tudja mit, mennyire és hogyan kell alátámasztani. De alapvetően a cég működését ellehetetlenítő rekord bírság is indokolt.

Tény az, hogy a MAL ügyben a hatóság és a bíróság egyaránt politikai nyomás alatt dolgozik, ami általában véve helytelen, és a hasonló ügyek rombolják a közbizalmat. De a szakértőkbe, bíróságokba vetett közbizalmat sajnos számos korrupciós ügy is rombolja, a fokozott odafigyelés, miszerint itt nem szabad hibázni, nem bújhatnak ki a felelősök, alapvetően egy jogos igény a társadalom részéről, és ennek érdekében a választott vezetők, képviselők tevékenysége szükségszerűen hozza el a politikai nyomást. Inkább tünetről van szó, mintsem okról.

Ön bíró volt. Nyugalmazott bíróként pontosan tudja, hogy sokszor a szándékossághoz nem kell akarni, hogy valami bekövetkezzen, elég belenyugodni a lehetőségbe. Ha pedig ezzel a belenyugvással üzletileg hatékonyabbak tudunk lenni, pénzt tudunk keresni, és a törvénytelenül szerzett plusz haszon érdekében hatóságot, lakosságot, stb. megtévesztjük, az is erősen ellenjavallt, mind a törvény szelleme, mind a törvény betűje szerint.

Maximálisan egyet tudok érteni azzal, hogy itt a MAL által nem ismert tervezési és kivitelezési hibák játszottak közre a katasztrófa bekövetkeztében. Hogy a problémához a földrengések és az esők is hozzájárultak. Ez tiszta sor.

Mint az is, hogy a tározó felépítése óta is fejlődtek az ismereteink arról, mi kell ahhoz, hogy ez a tározó biztonságos legyen. A földrengésekről amik a tározó biztonságos voltát veszélyeztették szintén lehetett tudni. Egy hasonló veszélyes üzem üzemeltetőjének a felelőssége mindig kettős.

Meg kell felelnie a tározóval kapcsolatos műszaki előírásoknak... Ez egy kötelező minimum.

És ezen felül, az adott helyzetre, tározóra vonatkozó intézkedéseket megtéve biztosítania kell, hogy az adott veszélyes üzem a környezet, a lakosság számára biztonságos.

Az a cégvezetés aki az utóbbi kötelesség kapcsán a tározó biztonságosságával kapcsolatban sok alapvető vizsgálatot nem végzett el / nem, végeztetett, mert így több pénzt keres, és bár tudta, hogy ez emberek halálához vezet, ezzel érdemben nem foglalkozott (belenyugvott ebbe, az üzlet áraként elfogadta ezt a lehetőséget) az bizony felelős. Erkölcsileg is, és jogi szempontból is.

Ha az említett kötelesség kapcsán gondoskodni akarnak a biztonságról, sok vizsgálatot elvégeznek, akkor lett volna fogalmuk a veszélyekről, tudtak volna akár a gátszakadás előtti hetekben, hónapokban cselekedni.

De évekkel korábban is megtanulták volna, hogy a potenciálisan több száz, több ezer ember életét veszélyeztető üzemek esetén a világban arra is figyelnek, hogy egyetlen ponton való meghibásodás ne tudjon tömegkatasztrófát okozni. Van második, harmadik, negyedik védelmi vonal is.

A bírság pedig akkor és csakis akkor hatékony (és elegendő), ha lényegesen drágább, mint a biztonság megteremtéséhez szükséges vizsgálatok és beruházások összessége. Tekintve, hogy egy második, harmadik védelmi vonal kiépítése sem olcsó, így a bírság ezzel arányos és így maximálisan indokolt is lehet.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.11.28. 12:43:49

Apró kiegészítés még, hogy a MAL esetében további probléma az, hogy nem csak a bírság lehetetleníti el őket. Ha az állam úgy értékelné a helyzetet (nagyon helyesen), hogy a biztonságos működés általános követelménye nem elég, hiszen azt egyesek nem vették figyelembe, akkor egy új szabályozási környezetre lenne igény.

Amiben az a versenyelőny, amit a biztonság megteremtéséhez szükséges ellenőrzések, beruházások elhagyásával szerzett a MAL eltűnne, ez pedig a versenyképességét alapvetően befolyásolná.

alien 2015.11.28. 13:24:35

@László Kozéky: Milyen felekezeti alapot lehet idelátni? Miert lenne a biróság pártos? Eddig azt mondta mindenki Fideszes a biróság akkor most meg nem?
Könyörgöm ez bonyolult dolog, nem egy vödör ultra folyt ki az előszobában
Lehet mindenen balhézni, hőzongeni de valami oka csak van, hogy éppen az a közigazgatási bíró tárgyalja az ügyet es nem pl On. Azt latom, hogy ebben az országban mindenki bíró csak van aki továbbtanult.

nyelv-ész 2015.11.28. 13:25:54

Mindez abból az agyament joggyakorlatból fakad hogy a magát civilizáltnak tekintő fehér ember egy céget jogi személyiségnek tekint. Ahelyett, hogy annak tulajdonosát és vezetőit tekintené annak.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.11.28. 14:31:10

@alien: Nem a bíróságról mondta a hovatartozást, hanem az ügyről beszámoló média, politikusok, és a hatóságok élére politikai szempontok szerint odatett emberek, stb. kerültek oda. És a hatóság felelőssége, ami olyan kérdés ami el se jutott a bíróságra.

ostvan2 2015.11.28. 14:45:22

Bárkitől (tőlem, tőletek, a MAL vezetőitől) csak olyan mértékű biztonsági rendszer megvalósítása várható el, amit a Hatóság előír. Pl. ezért van az autókban 3 pontos biztonsági öv és ezért kell bekapcsolnunk menet közben. Szóval - egyetértve László Kozékyvel - milyen konkrét, tételes előírást sértett a MAL vezetése? A dolog finomsága, tudomásom szerint, hogy a Hatóság előírt egy megoldást a szivárgó folyadék útjának elzárása céljából (egy mélyen a földbe süllyesztett fallal), amely épp abban az esős évben olyan hatást eredményezett, hogy a gát alatti - addig szilárd talaj - hígfolyóssá vált és ez eredményezte a gátszakadást.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.11.28. 14:50:34

@ostvan2: Ez nem teljesen igaz, sőt. Ugyanis pl. ha csőtörés miatt beázik alattad a másik lakó, azért is van kártérítési felelősséged, pedig a lakásodban a csőhálózatra nem mondhat semmit a hatóság. Új dolgokra nincs azonnal szabályozás, de a biztonság ott is kötelező. Így amit leírsz, hogy csak a szabványnak való megfelelés lenne a szabály, szerencsére, nem igaz.

Az előre nem látható, előre általad el nem hárítható események (vis maior) esetében mentesülsz a felelősség alól, stb.

Netuddki. 2015.11.28. 15:22:01

"Magyarországon ekkora környezetvédelmi bírságot, de még ezt megközelítő mértékűt sem szabtak ki soha."

Hát most kiszabtak. Jobban kellett volna figyelni a tározóra...

Bambano 2015.11.28. 15:24:51

nem értem, mi a problémátok, eddig rossz, felelőtlen tulajdonosai voltak a malnak, most már jó, rendes neresek...

amikor a katasztrófa történt, éppen alkalmam nyílt beszélgetni egy egyetemi kémiatanárral. megkérdeztem, hogy mit gondol erről az egészről, elmondta.

az az alapprobléma, hogy a környezetvédelmi hatóság megnézte, hogy a zagy, amit tárolnak, miből áll. maga a zagy olyan anyagokból áll, ami a természetben önmagában előfordul és semmi gond nincs vele. így a tározó tartalmát veszélytelennek minősítették. arról meg mélyen hallgatott mindenki, hogy az oldószer, amivel a zagyot kezelik, az viszont brutálisan mérgező...

Cuhavidéki 2015.11.28. 16:09:28

@Bambano:
„míg a többi tározónál ez az anyag veszélyes hulladékként szerepel/t, addig itt nem veszélyes hulladékként kezelték, amire lényegesen enyhébb előírások vonatkoznak” – írja a jelentés, amely leszögezi: a tervezők és a hatóságok illetékesei a katasztrófáért felelősséggel tartoznak. Ezt a jelentés különösen súlyos hibának tartja, mondván: „ezzel a minősítéssel vált lehetővé az európai normatívák kijátszása, nevezetesen emiatt nem zárták be a X-es kazettát évekkel a gátszakadási katasztrófa előtt”.

index.hu/gazdasag/magyar/2011/10/27/tul_sok_iszap_volt_a_kolontari_tarozoban/

László Kozéky 2015.11.28. 18:11:52

@alien: Ez most a betöltési szint/volumen aznapi KÖFE előírása, vagy a helyszínelési jkv. ?!

László Kozéky 2015.11.28. 18:18:42

@alien: Valamiért nem ment el az előbb... Azt kérdeztem, hogy amit leírt, az a katasztrófanapi jogerős KÖFE betöltési szint-e, avagy a gátközépi törés helyszínelési jkv.-e ?! Mert egyedül ez érdekel, itt és most.

zotyikaa 2015.11.28. 20:08:29

Meg kell vizsgálni a történet szereplőit, azok feleségeit és férjeit. Aztán valóban a pártszimpátia alapján kiderül, miért is örül annak az ügyvéd, hogy a bírónő kimondta, hogy ugyan bűnös a cég szerinte is, de ő most törli a határozatot (bírságot) aztán amíg a szakértők kiszámolják, hogy 100 liter vagy 101 liter veszélyes anyag folyt-e ki, majd ezt követően új -szintén elmarasztaló- , határozatát meghozza a hatóság, ki lehet lapátolni az eddig zárolt vagyont.
Ennyi.

Lángharcos 2015.11.28. 20:49:04

Kellemesen csalódtam, amikor megláttam a sok számonkérő, empátiamentes hozzászólást.

Jogos volt a bírság szerintem is.

nu pagagyí 2015.11.28. 21:12:56

Szerintem a gátszakadás okát sem sikerült tisztázni. Az iszaptárolókat az állam építette, majd eladta a MAL-nak. Ha rejtett hiba miatt következett be a katasztrófa, akkor szerintem az államot (eladót) terhelik a következmények. Annak idején szó volt róla, hogy a gát egy része kiszáradt patakmederre épült, ami oka lehet a meggyengülésének, a különféle talajtipusok eltérő mozgása miatt.

Muad\\\'Dib 2015.11.28. 23:15:38

A konkrét ügyben nem szeretnék véleményt nyilvánítani, viszont ezt nem is értem:
"...Per akkor lesz belőle, ha a hatóság határozata jogszabálysértő és ezért az a fél, aki ezt sérelmezi, bírósághoz fordul..."

Hogy mondhat/írhat le ilyet egy jogász? Per akkor lesz belőle, ha a felperes azt vélelmezi, hogy a határozat jogszabálysértő, a bíróság pedig ezt a vélelmet megvizsgálja. Ekkora blődséget írni, hogy akkor van per, ha jogszabálysértő. Borzalom...

Gábor Juhász 2015.11.29. 16:18:14

Kíváncsi lennék, hogy a vezetőség melyik szigeten nyaralva várja a pereskedés végét és hogy hány forintot kaptak az áldozatok...akiknek az életük el lett törölve szinte...

Ilyen a világ amúgy...nekünk áll feljebb, mert nagy a bírság...aki meg egyik napról a másikra hajléktalan lett, meg belehalt az egészbe, az telibe van szarva :)

Egyértelmű a felelőssége a vezetőségnek...semmiféle fellebbezésnek helye nincs!

Földrengésre meg esőre fogni az egészet...ugyan már...kifogás az mindig van...

Dr. Sándor Zsuzsa · http://jog-asz.blog.hu/ 2015.11.30. 12:25:05

@László Kozéky: A hatóságilag megengedett betöltési szint. Az alatt volt 12 cm-el, ha jól emlékszem.

Dr. Sándor Zsuzsa · http://jog-asz.blog.hu/ 2015.11.30. 12:26:03

@Muad\\\'Dib: Igaz, pongyola volt a fogalmazás. Már pontosítottam is. Köszönöm, hogy észrevette.

László Kozéky 2015.11.30. 14:38:28

@Dr. Sándor Zsuzsa: EGY hatóság van ezen ügyben, a KÖFE. A KÖFE átadott minden anyagot a parlamenti vizsgálóbizottságnak Azok közt NINCS jogerős határozat az eredeti Egységes Környezethasználati Engedélyben megadott betöltési szint megváltoztatására! Sőt a 2010. 10.20 én kiadott "MAL engedélyek jogszerűségi felülvizsgálata" revizori jelentés is leszögezi, hogy a KÖFE engedélyeknek meg kell felelni a szakhatósági engedélyeknek, DE (nagyon "de") a MAL számára a KÖFE engedélyek alapján kötelező eljárni. Így az alapdokumentum 12785/2006. sz. és 2011. febr. 28-ig érvényes Egységes környezethasználati engedély volt a MAL számára az irányadó, és nem a vízjogi engedélyek torzításai! Erre a dokumentumra épültek rá a KÖFE jogerős módosítási határozatai: 12785/2006. amire ráépül: "A MAL Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi Zrt. (1012 Budapest, Logodi u. 34/B., továbbiakban: Engedélyes) az Ajkai telephelyén (8401 Ajka-Gyártelep 598 hrsz.) folytatott tevékenységekre vonatkozóan a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség (továbbiakban Felügyelőség) által kiadott, 29357/2010.; 73797/2009.; 43746/2009.; 36254/2008.; 75480/2007.; 7828/2007.; 66106/2006. iktatószámú határozatokkal módosított 12785/2006. iktatószámú egységes környezethasználati engedéllyel rendelkezik, melynek érvényességi ideje: 2011. február 28-a. Teljesség kedvéért, érvénytelenek a "Jelen határozat jogerőre emelkedésével egyidejűleg 29357/2010.; 73797/2009.; 43746/2009.; 36254/2008.; 75480/2007.; 7828/2007.; 66106/2006. iktatószámú határozatokkal módosított 12785/2006. iktatószámú egységes környezethasználati engedély érvényét veszti." Sehol nins a betöltési szint megváltoztatására jogerős határozat 2008. előttről (utána sem, de az már az eső utáni köpönyeg lenne úgyis!) A csúsztatás meg a balti-magasságos dolog ott van, hogy az érvényes KÖFE határozatba önkényesen be lett keverve, nem hivatalos és jogerős határozatként, hanem szóbeszédben célirányosan, a gátépítések vízjogi engedélye! (!!!) (Ld. MAL tevékenységét megtiltó határozatok módosítása... (26502/210). Az meg csak hab a tortán, hogy a 2011. márc-tól érvényes engedély sem 12 centiket, hanem TONÁT használ a betöltöttség méréséhez, mint 2006 óta is mindig, mindenki. Kár, hogy nem tudok grafikont csatolni, de ez a tározó (tonnában és eredeti előírásban :) ) 2008-ra betelt! A talajtörésesdi is ügyes kamu. Meg kéne nézni az aznapi és másnapi légi fotókat és video felvételeket: kicsúszott két konzol a gátközépi törésnél, mert ott tényleg volt talajtöréses gátelcsúszás ---máshol úgy áll a vezeték, mintha vonalzóval húzták volna --- viszont a gátközépnél még egy kompenzátornyi folytonossági hiány is van!... És még sorolhatnám a gáton kifolyásnak vélt dolgokat, meg a veszprémiek által eldugott gátdarab mintákat stb. Szebb jövedelmet, meg jó szórakozást a "jogászoknak"! Nekik legalább van tét nélkül, de biztos pénzért, munkaimitátori lehetőségük.
süti beállítások módosítása