Amikor belebotlottam abba a hírbe, hogy a NAIH (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) mesterséges intelligencia törvénytelen használata miatt 250 millió forintra büntetett egy bankot, rögtön Orwell 1984 című regényének „gondolatrendőrsége” jutott eszembe. Mint kiderült, nem is alaptalanul.
Turing a következő „definíciót” adta: "ültessünk be egy gépet és egy embert egy zárt szobába, akikkel egy döntőbíró írásban beszélget. A bíró akármilyen kérdést feltehet az alanyoknak. Ha a beszélgetés után a bíró nem tudja eldönteni, hogy melyik alany volt a gép, akkor a gépet tekinthetjük intelligensnek."
A megbüntetett bank valami ehhez hasonló módszert alkalmazott, persze nem disznókon, hanem saját ügyfelein és call centeres alkalmazottain. Az eset a NAIH 2021. évi tevékenységéről szóló beszámolóban látott először napvilágot. Az ügy nem csak a bírság szokatlanul magas összege, hanem amiatt is feltűnést keltett,
Péterfalvi Attila Fotó: NAIH
Mondanom sem kell, hogy egy beszélgetésben tartott hosszabb szünetnek ezerféle más oka is lehet, nem csak az, hogy az ügyfél hülye. (Jó tanács: ha nem akarod, hogy a bankod debilnek nézzen, gyorsan válaszolj minden kérdésre.)
A továbbiakat lásd ITT
vagy másold be: https://24.hu/belfold/2022/04/16/mesterseges-intelligencia-adatvedelem-naih-bank-birsag-sandor-zsuzsa-velemeny/