Hűtlen civilek
2014. szeptember 15. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

Hűtlen civilek

„Az új magyar államépítkezést egy sajátos, külföldről pénzelt civil szféra próbálja megakadályozni. Külföldiek által fizetett politikai aktivistákkal van dolgunk, akik külföldi érdekeket próbálnak érvényesíteni Magyarországon.” Mindezt Orbán Viktor jelentette ki Tusnádon. Lázár János értett a szóból, és azonnal listát készített az „ellenséges” civil szervezetekről.

[caption id="attachment_5087" align="aligncenter" width="300"]Civil szervezetek listája Lázár listája
Kép: 444.hu[/caption]

Senki sem gondolhatja, hogy az Ökotárs Alapítvány rendőrségi lerohanása ne lenne összefüggésben ezekkel az előzményekkel. Persze tévedhetek is, hiszen az mno-ban (Magyar Nemzet online) Seszták Ágnes szerint a civilek félemlítik meg a rendőrséget és ők „csizkáztatják és fenyítik be” a kormányt. Ha csak úgy nem.

De nézzük azokat a vádakat, pontosabban gyanúsításokat, amelyek alapján a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda Korrupciós és Gazdasági Bűnözés elleni Főosztályának (már a nevüktől hideglelést lehet kapni) 43 tagja folytatott házkutatást az Ökotárs-nál, a bevetési állomány 8 rendőrének biztosítása mellett.

[caption id="attachment_5088" align="alignleft" width="300"]Készenléti rendőrség Fotó: balrad.wordpress.com[/caption]

A házkutatást elrendelő végzésben elsőként a hűtlen kezelés gyanúja szerepel. Hűtlen kezelést az követ el, „akit idegen vagyon kezelésével bíztak meg, és ebből folyó kötelességének megszegésével vagyoni hátrányt okoz.” A határozat – szakmai indokolásnak csak erős túlzással nevezhető - szövege szerint „az Ökotárs a támogatások odaítélése és kifizetése során többször is megszegte ezt a kötelességét”. Ebben a mondatban mindössze két „parányi” hiba van. Egyrészt nem az Ökotárs ítéli oda, másrészt nem is ő fizeti ki a pénzeket. A pályázati feltételeket a norvégok határozzák meg, arról pedig egy kuratórium dönt, hogy melyik projekt kaphat támogatást. Az Ökotárs mindössze koordinálja a munkát és javaslatot tesz a Norvég Alapnak. A pályázati pénzeket pedig közvetlenül a Norvég Alap utalja a nyertes pályázónak. Természetesen a saját, norvég „zsebéből”. Hogyan tudna „hűtlenül kezelni” olyan vagyont, amelyik soha sem került hozzá?

A másik „megalapozott” gyanú a jogosulatlan pénzügyi tevékenység. Ennek már semmi köze sincsen a Norvég Alaphoz, itt az Ökotárs saját bevételeiről van szó, amelyek alapítványi hozzájárulásokból, adakozásból, az 1 %-os adóból és hasonlókból származnak. A Btk. önmagában nem ad eligazítást arról, mit ért pénzügyi tevékenységen. Abban mindössze annyi szerepel, hogy „aki törvényben előírt engedély nélkül pénzügyi szolgáltatási vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységet végez… az 3 évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható. Van azonban egy másik törvény, a hitelintézeti, amelyből megtudhatjuk, hogy - egyebek mellett - pénzügyi szolgáltatásnak minősül „pénzkölcsön üzletszerű módon történő nyújtása”. A pénzkölcsönzés csak akkor üzletszerű, ha a kölcsönt nyújtó ellenérték fejében, vagyonszerzés céljából végzi ezt a tevékenységet.Az Ökotárs pedig a pályázatot nyert, de a szükséges önrésszel nem rendelkező civil szervezeteknek nyújtott átmeneti segítséget az induláshoz. Ezt normális országokban inkubátor rendszernek hívják.

[caption id="attachment_5090" align="aligncenter" width="300"]Kép: magyarhirlap.hu Kép: magyarhirlap.hu[/caption]

Ha nem kért volna a mindenkori jegybanki alapkamattal megegyező kamatot a szervezetektől, akkor a pénzromlás miatt csökkentette volna a saját alapítványi vagyonát. És ez valóban hűtlen kezelés lett volna.

Értjük mi, hogy szó sincs itt politikáról. Az állam csak azért büntet, ha egy „hűtlen” alapítványnak van sapkája. Vagy ha nincs.

[caption id="attachment_5091" align="aligncenter" width="300"]Van sapkája, nincs sapkája Kép: termeszetesente.hu[/caption]

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr977443092

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr. Keszthelyi Gyula 2014.09.16. 09:30:07

Ez is profi munka. Egyszerű, érthető, védhetetlen. Ami pedig érthetetlen, az a szellemi színvonalzuhanás, ami úgy látszik, a rendőrség irányából, kormányzati terjesztéssel az ügyészeket és magát a KEHI alkalmazottait is elérte. A szelektív amnézia, egyes jogszabályok vonatkozásában.:-)

Zsuzsa Sandor 2014.09.16. 13:07:51

Köszönöm szépen. Szó sincs szellemi színvonalzuhanásról. Parancsra tettem, az van. Eddig azért a mi kis rendőreink jól tudták, mi kell a hűtlen kezelés gyanújához. A három tényállási elemből (arról, hogy nincs vagyoni hátrány mint eredmény, nem is beszéltem) egyetlen egy sem valósult meg az Ökotársnál.

dr. Keszthelyi Gyula 2014.09.16. 13:15:08

Van amúgy hasonló trend a bíróságokon is. Például 7 éve egyetlen bíróság sem ellenőrizte az orvosi kamara területi és országos szervezeteinek jogképességét, perképességét. Sem hivatalból, sem kétség esetén. (Pp. 48-50.§) Arról már ne is szóljak, hogy 30 éve polgári ügyeket vivő bíró nem tudja, hogy a halállal a jogképesség megszűnik. Ezt nyílt tárgyaláson le kell neki vezetni. Ez sem tűnik per def. mentális zavarnak, inkább zavarja az előre kézbesített koncepciót.:-)

Jenő Ferincz 2014.09.16. 20:42:19

1. Tessék mondani: a cilvil csak akkor ellenséges, ha szervezet? Mert én is civil vagyok (magánszemélyként) 2. A jog és a jogszerűség már nagyon régóta nem szempont a jelenlegi hatalomnak. Az eddigiek során erre már kismillió példát említettünk a többi írásban. De a hatalomnak azok a normák sem szentek, amelyeket ők hoztak, azokon is nagyvonalúan átlépnek. De mit is várhatunk egy olyan hatalomtól, amelyik még arra is képes, hogy kiossza a nemzetközi bíróságot, legyen szó Strasbourgról, vagy Luxemburgról, vagy éppen okosabbnak képzeli magát alkotmányjogból a Velencei Bizottságnál. Tényleg úgy kezeli Orbán a hatalmat, mintha ő lenne a pápa. Aki ugye tévedhetetlen.

Jenő Ferincz 2014.09.16. 20:52:01

Ami pedig az egyes "vádak" esetében a törvényi tényállásokat illeti: úgy látszik, egyre inkább megerősödik az a gynú, amit már eddig is sejtettünk, hogy nem az igazságszolgáltatás határozza meg valamely esetekben, hogy fennállnak-e a törvényi kritériumok, hanem a hatalom azt mondja, hogy az a cselekmény az. (Mármint a hivatkozott cselekmény) És megint a paci túloldaláról állnak a dolgokhoz. Előbb kitalálnak egy koncepciót (enm számít, hogy nem igaz) és az igazságszolgáltatásnak (az ő elvárásuk szerint) ahhoz kell jogot és tényállási elemeket keresniük és találniuk. Már megint a gombhoz keresnek kabátot. Hogy egy példával éljek a fenti írás alapján: ...."pénzügyi szolgáltatásnak minősül „pénzkölcsön üzletszerű módon történő nyújtása"..... Na már most a hatalom úgy áll hozzá, hogy számára az is pénzügyi tevékenység, ha pénzkölcsön történik. Ők nagyvonalúan elhagyják az üzletszerű minősítést, mert szerintük enélkül is történt kölcsönadás. A norvág alap esetében pedig a cél nyilvánvaló: ez az egész teátrális színjáték csak ürügy. Valójában arra megy ki a játék, hogy a fidesz rá tudja tenni a mancsát a norvég - és most már a svájci - pénzekre, hogy ők dönthessenek arról, hogy ezeket a pénzeket kik kaphatják meg.

Zsuzsa Sandor 2014.09.16. 21:49:13

Igen, ezt hívják koncepciós eljárásnak. Őszintén remélem, hogy a bíróságot még nem foglalták el annyira, hogy ha ez odakerül, a bíró észreveszi, hogy az egyik "vádból" valamennyi, a másikból meg egy lényeges tényállási elem hiányzik. És akkor bűncselekmény hiányában kell felmenteni őket.
süti beállítások módosítása