„Kis magyar valóság”
2017. november 05. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

„Kis magyar valóság”

A veronai tragikus buszbaleset áldozatainak hozzátartozói a Facebook-on ezzel a címmel tettek közzé közleményeket a tragédia óta eltelt eseményekről. Az azóta megismert adatok bőségesen alátámasztják felháborodásukat és elkeseredésüket.

A sítúrájukról hazafelé tartó Szinnyei Merse Pál Gimnázium tanulóit, volt diákjait, tanárokat és családtagokat szállító autóbusz 2017. január 20-án éjjel Verona közelében letért az útról, és fékezés nélkül az autópálya szalagkorlátjának hajtott, majd az autópályahíd pillérének csapódva kigyulladt. Az 56 utas közül tizenheten meghaltak és 26-an megsérültek.

verona-index_hu.jpg

Kép: Index

A kormány január 23-ára nemzeti gyásznapot rendelt el. Áldozatkész segítőkészsége ebben szinte ki is merült.

Már februárban elterjedt a sajtóban, hogy a buszban illegálisan beszerelt üzemanyagtartály volt. Czakó Tibor, a buszt tulajdonló Pizolit Személyszállító Kft. ügyvezető igazgatója ezt határozottan cáfolta. „Gyári leírások bizonyítják, hogy a busz elejénél gyárilag felszerelt üzemanyag-tartályok vannak” – írta az MTI-nek.

Czakó nem túl meggyőző érvelését – hiszen a gyári leírás nyilván nem tünteti fel az utólag beszerelt póttartályt – a nyilvánosságra került baleseti jegyzőkönyv egyértelműen cáfolta. Rögzítette - fotókkal is illusztrálva - hogy a két gyári tartály mellett a busz közepén egy 370 literes engedély nélkül beépített póttartály is volt.

pottartaly-hirpatak.jpg Kép: Hírpatak (baleseti jegyzőkönyv)

Tavasszal már azt is tudni lehetett, hogy a tragédia idején a buszt vezető sofőr nem is vezethetett volna, ugyanis alvászavarokkal kezelték. Emiatt 2016-ban fel is függesztették, de mert szakorvosi és üzemorvosi papírt is bemutatott arról, hogy gyógyult, 2016 áprilisától újra volánhoz engedték. A baleseti jegyzőkönyv szerint azonban a gyógykezeléséhez használt készülék és a szedett gyógyszerek miatt nem engedhették volna vezetni. Czakó, saját bevallása szerint tudott a sofőr betegségéről.

Időközben az is kiderült, hogy a Setra típusú autóbuszt 2003-ban 53 üléssel helyezték forgalomba, később azonban engedély nélkül 58 ülésessé alakították át.

busz-origo.jpg

Kép: Origo

A Nemzeti Nyomozó Iroda halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanúja miatt indított nyomozást – egyelőre ismeretlen tettes ellen. (A büntetési tétel 2-8 évig terjedő szabadságvesztés.) Bár a buszsofőrt több ízben is kihallgatták, ismereteink szerint gyanúsítása nem történt meg. A nyomozás meghosszabbított határideje november 21-én jár le.

ego_busz-ticinonews_ch.jpg

Kép: ticinonews.ch

Szijjártó Péter májusi nyilatkozata szerint Olaszországban lezárult a nyomozás és a külképviselet a kecskeméti ügyészségnek továbbította az iratokat. Schmidt Gábor, a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség szóvivője úgy nyilatkozott a Zoom-nak, hogy nem tudja és nem is tudhatja (?), hogy milyen eredménnyel zárult az olasz nyomozás.” Talán azért nem, mert feltehetőleg mégsem zárult le. De az már önmagában botrány, hogy erről csupán találgatni lehet.

szijjarto-ripost.jpg

Kép: Ripost

Miközben a biztosító megalázó összegű kártérítést kínált a szülőknek, a parlament már módosította is a köznevelési törvényt annak érdekében, hogy a jövőben csökkentse az iskolák kártérítési felelősségét. Az eddigi úgynevezett objektív felelősség alól kivonta az iskolai kirándulások során bekövetkezett károkat. Igaz, a jövő évtől kezdve viszont szigorítják az iskolai buszos kirándulások feltételeit.

Mindeközben a Pizolit Személyszállító Kft. a Honvédelmi Minisztérium közbeszerzési pályázatán 54 millió forintos buszos szolgáltatást nyert el. Bár ez még a veronai baleset bekövetkezése előtt történt, ám ennek alapján a szerődést már jóval a baleset után kötötték meg a céggel. Azzal a céggel, amelyik minden létező szabályt megszegett, majd letagadott, amelyiknek tulajdonosa időközben Czakó Tibor 74 éves édesanyja lett. És amelynek működését egyetlen hatóságnak sem jutott eszébe felfüggeszteni, hogy ne kelljen vele szerződést kötni.

cegunkrol-pizolitbusz_hu.jpg

Az év személyszállítója 2011 - pizolitbusz.hu

Tudja valaki, kinek ilyen fontos ember ez a Czakó Tibor?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr4713186252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása