Állatkínzás
2017. április 01. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

Állatkínzás

„Az a balga hit, hogy az állatokkal szemben nincsenek kötelességeink, felháborító durvaság és barbárság” (Arthur Schopenhauer, német filozófus).

schopenhauer-mifil_hu.jpg

Kép: mifil.hu

Az elmúlt néhány hónap barbárságai:

  1. január 19. Láncra kötött kutyát hagytak halálra fagyni egy pesti társasház udvarán

Január. 25. Ásóval ütlegelte a számára feleslegessé vált kölyökkutyákat egy férfi Somogyban.

Február. 23. Győr környékén kalapáccsal vertek agyon tíz kutyakölyköt.

Március 4. Egy férfi ötödik emeleti lakásából dobott ki egy kiskutyát.

Március 8. Agyonvertek egy 3 hónapos kiskutyát, mert elvitt egy sportcipőt.

Mérgezett kolbászt találtak egy pesti kutyafuttatónál.

Március 15. Családi veszekedés során saját lakásában rugdosott meg egy férfi egy husky kölyköt.

És éppen most márciusban emeltek vádat az ellen a hivatásos vadász ellen, aki Szalkszentmártonnál lőtte le a francia turisták kutyáját, majd a Dunába dobta a kutya tetemét. A kutyát néhány méterre a nemzetközi bicikliúttól csak pisilni engedte el a gazdája.

franciak-kutyabarat_hu.png

 Kép: Kutyabarát.hu

A bírósági gyakorlatot elnézve az állatok kínzása még mindig bocsánatos bűnnek számít. Maga a Btk. sem túl szigorú, amikor vétségként 2 évig terjedő szabadságvesztéssel fenyegeti az állatkínzót, és csak azt minősíti bűntettnek és fenyegeti 3 évig terjedő szabadságvesztéssel, aki az állatnak „különös szenvedést okoz, vagy több állat maradandó egészségkárosodását vagy pusztulását okozza”. Még nem láttam, hallottam, olvastam olyan ítéletről, ahol tényleges, letöltendő fogház-, vagy börtönbüntetést kiszabtak volna. A bíróságok legtöbb esetben pénzbüntetést, nagyon durva elkövetésnél esetleg, ritkán, felfüggesztett szabadságvesztést szabnak ki.

marai-idezet-amarqt.jpg

Kép: amarqt.com

De az igazi baj az általános szemlélettel van. No meg a vadászokkal. Ha összevetjük azokat a jogszabályokat, amelyek a kutyatartás előírásait tartalmazzák, azokkal, amelyek lehetőséget teremtenek a békésen sétáló kutyák kilövésére, elképesztő aránytalanságokat láthatunk.

vadasz-mosaicon_hu.jpg

Kép: Mosaicon.hu

A kutyasétáltatást végtelen számú jogszabály szabályozza a törvénytől kezdve le egészen a helyi önkormányzati rendeletekig. Megbírságolhat a közfelügyelő, ha éppen nincs nálad a kutya oltási könyve, ha közterületen, vagy természetvédelmi területen (ilyen a Budai Tájvédelmi Körzet 10 ezer hektáron) nincs pórázon a kutyád, ha a villamoson, buszon nincs szájkosár a kutyádon (legyen az akár egy kis békés öleb). A BKV járművein csak egy kutyát vihetsz, távolsági buszon pedig összesen egy kutya lehet, vagyis ha már van rajta kutya, te nem szállhatsz fel a tiéddel. Budapesten számos parkba nem léphetsz be kutyával (pórázon sem!), volt ahol a liftekből, legtöbb helyen pedig az oktatási, egészségügyi, kulturális intézményekből, a közintézményekből tiltják ki a kutyákat. Ja, és el ne feledjem: külön kormányrendeletet hoztak arról, hogy a Kossuth térre se viheted magaddal a kutyádat, kivéve a hivatalos állami ünnepségek felemelő eseményeire.

kossuthter-origo.jpg

 Kép: origo.hu

Mindezzel szemben a vadászok, ha úgy gondolják, hogy a kutya vadat űz, jogszerűen lőhetik le a kutyádat. Legyen az Mátyásföldön, vagy a Normafánál (mindkét helyen megtörtént). És vajon honnan kellene tudni, hogy melyek a vadász-területek? Mert a fél országot nem táblázzák ki, ahol az urak és elvtársak élnek e szenvedélyükkel. A Magyar Vadászkamara kommunikációs munkatársa azt nyilatkozta az Index-nek, hogy „minden, ami nem lakott terület, és nem a törvény által nevesített kivétel, mondjuk temető, tanya vagy repülőtér, az vadászterület”.

kutyaklelovese-tv_eger.jpg

Kép: TV Eger

Az állatkínzás következmény. Következménye a kulturálatlanságnak, a – nem csak e téren mutatkozó – erőszaknak, ostobaságnak, barbárságnak.

És ha filozófussal kezdtem, legyen a végszó is Schopenhaueré: „A Földön az emberek az ördögök; az állatok pedig a meggyötört lelkek.”

a-kutyak-amarqt.jpg

                                              Kép: amarQt.com                                                                                                    

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr3212394309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.04.02. 09:32:43

Isten nekünk adta az állatokat, bármit tehetünk velük, ez alapjogunk.

Viszont ezzel a jogunkkal méltó módon kell élnünk.

midnight coder 2017.04.02. 10:09:37

Az állatokhoz való naiv és szentimentális hozzáállás a civilizációnk hanyatlásának az egyik tünete.

midnight coder 2017.04.02. 10:11:45

@MaxVal BircaMan HJCD: Az evolúció a elmúlt pár millió évben fajok sokaságát teremtette meg, és ezek bármit tehetnek egymással amire képesek - ez alapjoguk.

elemes 2017.04.02. 10:46:42

Valóban tünet -- de nem társadalmi, hanem egyéni tünet, a szociopátiás személyiségzavar tünete. ezért az állatkínzók (mármint azok, akik tényleg face to face gyötrik az állatokat és nem azok, akik mondjuk a szomszédjuk ugatós kutyáját fagyállóval hallgattatja el) sokkal nagyobb figyelmet érdemelnek, mert valószínűleg a köröttük élő embereket is ugyanúgy gyötrik csak azok (megfélemlítve) még nem tettek feljelentést.

elemes 2017.04.02. 10:47:35

@midnight coder:

"ezek bármit tehetnek egymással amire képesek - ez alapjoguk"

Ezeket a "jogokat" (haha) ÖRÖKLETES tényezők korlátozzák.

midnight coder 2017.04.02. 10:54:04

@elemes: Ezek a tényezők azonban leginkább energetikaiak és nem etikaiak. Magyarul, az oroszlán azért öl csak annyi antilopot amennyit meg is eszik, mert ha kétszer annyit ölne meg, az kétszer annyi energia, amit viszont ő nem tud hasznosítani - a hiénák viszont igen. De ha nincs ilyen tényező, akkor korlát sincs: ha Pl. a husky kutya felügyelet nélkül betéved a tyúkok közé, akkor megöli őket az utolsó szálig.

Dummy Druggist 2017.04.02. 11:21:35

Mivel a blog írása inkább a kutyakinzásokról és a vadászok indokolatlan kutyakilövéseről szól, néhány gondolat a kutyák védelmében...
A kutya farkas őse, 10-30-100 ezer éve csatlakozhatott az emberhez, ennek okát nem igazán tudjuk.
Az emberrel való gyüttélés, egyfajta co-evolutio, genetikailag rögzült mindkét (állat!)fajban. A kutya minden körülmények között fajtársának ismeri el az embert, míg az emberben a "kutya az ember legjobb barátja"-ként rögzült ugyanez. Kutatások bebizonyították, hogy a földön élő összes fajtát tekintve, a kutya-ember kapcsolatban a legmagasabb a kommunikációs szint. Az evolúció szempontjából hozzánk legközelebb álló főemlősök vadállatok, bár taníthatók idomíthatók, a kommunikációs szint messze alacsonyabb.
Csányi Vilmos szerint, a kutyák intelligenciája a 4-5 éves gyerekek szellemi szintjének felel meg, és a háziasított kutyák természetes közege az emberi család, szerinte a kutyák tudják is a különséget a kutya falka és az emberi család között. Korlátozottan fogalmi gondolkodásra képesek, az emberi beszéd az ő agyukban is ugyanazon agyterületeken jelenik meg, mint az emberi agyban. Ez utóbbit az ELTE Kutyaetológiai tanszékén, nem is olyan régen, tudományosan bizonyították.
A kutyák képesek szavak felismerésére, folyó emberi beszédben is. Sajnos beszélni még nem tudnak az erre alkalmas szerv híján, de ez nem nelenti azt, hogy nem lennének képesek rá, és talán a robotika fejlődése valamikor ezt lehetővé teszi.
Végül szerény véleményem szerint, ha a kutya nem csatlakozott volna az emberhez, kevés számú eleinket, mind megették volna a kardfogú tigrisek.

:-)

Jakab.gipsz 2017.04.02. 11:52:00

@midnight coder:
Az ember esetében ezt a tényezőt ami az energetikánkat szabályozza, (ne gyilkolásszúnk feleslegesen), morálnak hívjuk, Kant szerint kategorikusz imperatívusz azaz meg tehetném és mégsem teszem meg.
Márpedig ezt az elvet a jog-államiság, képtelen helyettesíteni, mert a moralitás elve az idő természetével van össze függésbe, nem pedig a közmegegyezéses törvény hozással.
Amint ezt tudjuk a Bírók is a kuncsaftjai idejével szórakoznak: gyanítom fogalmuk sincs róla mivel szórakoznak, ezért szeretnek mostanában kisistent játszani, "ennek ezt szabad annak az tilos" és politizálnak.

invalid username 2017.04.02. 17:28:09

@midnight coder:

Ez (táplálékszerzés, territórium védelme) ilyen hangsúlyosan legfeljebb az egyszerűbb, és magányosan élő fajokra jellemző. A fejlettebb, társas fajoknál sokkal több szempont alapján hoznak döntést az agresszióról vagy az agresszió elkerüléséről. Minél inakbb társas életmódot folytat egy állatfaj, (átlagosan) annál békésebb.

Kampfer 2017.04.03. 09:29:29

Tisztelt Bírónő!

Ez a nap is eljött. Maximálisan egyetértek a véleményével! A jogi háttérről nem tudok nyilatkozni, nem vagyok jogász, de a mindennapi életből vett példái sajnos fedik a magam tapasztalatait is.

"A bírósági gyakorlatot elnézve az állatok kínzása még mindig bocsánatos bűnnek számít."

Ez sajnos így van, a közbeszédben is ez a helyzet.

"De az igazi baj az általános szemlélettel van. No meg a vadászokkal."

Sajnos ez is így igaz! Egyébként amikor 'vadászati kultúráról' hallok az számomra valami hasonló képtelenség, mint a sztálini humanizmus... Igazi oximoron!

„...minden, ami nem lakott terület, és nem a törvény által nevesített kivétel, mondjuk temető, tanya vagy repülőtér, az vadászterület...”

Talán az üzletszerűen kéjelgő felmenője nyilván nem tanította meg neki az együttélés normális szabályait...! De ilyen ez, ha huzatos a gyerekszoba, felnőve a gyerek majd hülyeségeket fog pofázni! Semjénnek sem nagyon jött össze az értelmes érvelés e témában (sem)!

"Az állatkínzás következmény. Következménye a kulturálatlanságnak, a – nem csak e téren mutatkozó – erőszaknak, ostobaságnak, barbárságnak."

Maximálisan egyetértek.

„A Földön az emberek az ördögök; az állatok pedig a meggyötört lelkek.”

Alapigazság!
Kamp.

@MaxVal BircaMan HJCD: Na ebben egyáltalán nem értek veled egyet! Ez szerintem egy ordas nagy hülyeség! Mindenki szabadon eldöntheti magában, hogy normálisan, EMBERKÉNT képes-e viselkedni és bánni más élőlényekkel (alázattal, tisztelettel, kímélettel), vagy egyszerű köcsög barbárként! A választás joga mindenkié! A döntés pedig maga az ember.
Csak halkan jegyzem meg, teljesen jogosan háborogtunk itt hónapokkal ezelőtt, mikor azt láttuk, hogy bánnak a migrik és a primitív buckalakók az állatokkal! Tudod, ha konzekvensek lennénk, akkor ezt a 'mi kutyánk kölkeitől' is el kellene várnunk!
Bírónőnek teljesen igaza van ebben a bejegyzésében (szerintem)!
Kamp.

Dr. Sándor Zsuzsa · http://jog-asz.blog.hu/ 2017.04.03. 14:49:05

@Kampfer: Én sem mertem remélni, hogy egyszer majd egyetértünk :-)
süti beállítások módosítása