Bohóckodás
2014. november 09. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

Bohóckodás

Éppen egy hónapja vagyunk tanúi annak, hogy a minisztériumoktól kezdve, a legfőbb ügyészen át a NAV-ig, az egész államigazgatás totál hülyének nézi az országot.

 

[caption id="attachment_5286" align="aligncenter" width="212"]Hülyének nézik az országot Kép: demotivalo.net[/caption]

Az Amerikai Egyesült Államok október elején megtagadta a beutazás lehetőségét hat magyar kormányzati tisztviselőtől, hivatkozva a George W. Bush elnök által 2004-ben kiadott 7750-es elnöki proklamációra. A jogszabály-erejű nyilatkozat szerint Washington megtilthatja „a korrupcióból hasznot húzó, és ezzel amerikai érdekeket sértő személyek beengedését az USA-ba”. Az amerikai Bevándorlási és Állampolgársági Törvény egyidejűleg előírja, hogy az érintett személyek nevét titokban kell tartani.

[caption id="attachment_5287" align="alignleft" width="300"]Bush proklamációja Georg W. Bush
Fotó: telegraph.co.uk[/caption]

 

Vezetőinknek azonban mind a mai napig nem sikerült az idézett jogszabályokat megismerni, holott elég lett volna, ha csupán a Wikipédiában néznek utána. Akkor nem játszhattak volna egy hónapon keresztül bazári majmot arra hivatkozva, hogy az amerikaiak nem adnak konkrét információkat a kitiltott személyekről. Azt pedig meg sem hallották, amit az amerikai ideiglenes ügyvivő közölt: a magyar kormány más forrásból is tudhat az ügyekről. Mindössze át kellene néznie a NAV-botrányt kirobbantó volt adóhatósági munkatárs, Horváth András zöld dossziéját. Persze az az egyetlen nap, amit a NAV a vizsgálatra szánt, talán mégsem volt elegendő.

 

[caption id="attachment_5288" align="alignright" width="208"]Horváth András zöld dossziéja Horváth András zöld dossziéja
Fotó: valasz.hu[/caption]

Az ügyben elhangzott valamennyi álságos kormány-nyilatkozat felsorolása meghaladná e cikk terjedelmét. Lázár János eleinte azt állította, hogy egy érintettnek nem kell tájékoztatnia munkaadóját a kitiltásról, később azt bizonygatta, hogy Vida Ildikó, a NAV elnöke nincs a kitiltottak között. Varga Mihály ugyanakkor kijelentette: „Ha valakinek információadási kötelezettsége van, az az amerikai fél". Tudjuk, hogy „ha valakinek”, akkor éppen nekik nincs ilyen kötelezettségük. Sőt, joguk sincs.

Október közepén a NAV közleményben cáfolta az „alaptalan vádakat”. Akkor még nem tudhatták, hogy két héttel később Vida Ildikó beismeri, hogy ő is a kitiltottak között van. Ez persze szerinte nem ok arra, hogy lemondjon, viszont az őt és hivatalát ért rágalmak miatt jogi eljárásokat fog kezdeményezni. Eközben a kormányzati kommunikációban újabb gubanc keletkezett. A NAV elnöke állítja, hogy ő mindenről tájékoztatta miniszterét. Varga Mihály erre nem tehetett mást, mint hogy szemrebbenés nélkül kijelentette, csak előző nap értesült az eseményekről.

[caption id="attachment_5289" align="alignleft" width="300"]Vida Ildikó és Varga Mihály A furcsa pár
Fotó: 03.nav.gov.hu[/caption]

 

Az eddigieknél is elképesztőbb volt Polt Péter és alattvalóinak nyilatkozata: „Pontosan nem értjük, mit értenek az amerikai kollégák korrupciós cselekmények alatt”. Ajánlom a Legfőbb Ügyész úr figyelmébe a Btk-t, amelyik 7 paragrafuson és 28 bekezdésen keresztül meglehetősen pontosan definiálja ezt a fogalmat. Vesztegetés címszó alatt tessék keresni!

[caption id="attachment_5290" align="alignright" width="300"]Polt Péter és a Btk. Polt nem érti
Fotó: hir.ma[/caption]

 

Bár Varga Mihály közgazdász és nem jogász, de azt talán így is megérti, hogy önálló bűncselekmény az is, ha egy hivatalos személy nem tesz feljelentést a tudomására jutott vesztegetésről. Ezt feljelentés elmulasztásának hívják.

Néhány tanult kollégám a kormánnyal kapcsolatban még a bűnpártolást is emlegette. Bűnpártoló az, aki a büntetőeljárás sikerét igyekszik meghiúsítani, vagy az elkövetőnek segítséget nyújt ahhoz, hogy meneküljön a hatóság üldözése elől. Ám ha nincs hatóság, amely üldözne, ha nincs ügyészség, amely nyomozást indítana, akkor nincs kinek falazni, vagyis nincs bűnpártolás sem.

Így kerek a Fidesz-világ.

[caption id="attachment_5291" align="aligncenter" width="300"]Ilyen a Fidesz-világ Fotó: fidesz.hu[/caption]

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr807443132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adorján györgy aladár 2014.11.11. 07:56:33

Erről van szó! Ez a helyzet! Kiváló írás! Most már csak egy kérdésre kellene válaszolni! MI A TEENDŐ?!

Zsuzsa Sandor 2014.11.11. 11:21:34

Ez a legnehezebb kérdés. Először is kellene egy nem impotens ellenzék, de az nincs. Marad a tüntetés, az EU bizottság, utóbbiak sajnos szintén elég puhák. És persze a választások. De az még jó messze van. Addigra talán kinövi magát egy új baloldali ellenzék. Sok másban egyelőre nem bízom.

adorján györgy aladár 2014.11.11. 17:59:15

Talán a polgári engedetlenség is használna annyit idehaza, mint nagyhatalmak pálya széléről való bekiabálása...

Zsuzsa Sandor 2014.11.12. 12:13:04

Igen, ezt nekünk kellene megoldani, de azért nem árt egy kis külső segítség sem. De az biztos, hogy nélkülünk nem megy. A polgári engedetlenség egy ilyen megosztott országban nehéz dió, mert mindig lesznek olyanok, akik az engedetleneket egyenként "levadásszák".

Zsolt Kúti 2014.11.15. 22:14:07

Nem. Ez nem bohóckodás. Tudatos hazugság, a szennyes kétségbeesett, aggresszív rejtegetése. Ez MINDENT megmagyaráz, és csak ez.

Jenő Ferincz 2014.11.25. 11:57:40

Amikor a fidesz ellenzékben volt, akkor pontosan ellenkezőképpen gondolkodott minden ilyen jelenségről. A parlamenti jegyzőkönyvek hemzsegnek az olyan megnyilvánulásoktól, amelyekben a fidesz ennél sokkal jelentéktelenebb és pitánerebb ügyekben követelte mindennemű bizonyíték nélkül, hogy az igazságszolgáltatás járjon el és a teljes szigorításával sújtson le. Akkor bezzeg a fidesz még azon az állásponton volt, hogy a nyomozóhatóság feladata és kötelessége a bizonyítékok beszerzése. Sőt, több alkalommal kezdeményeztek vizsgálóbizottságot olyan ügyekben, amely az igazságszolgáltatásra tartozott. Egyébként pedig teljesen érthető a fidesz jelenlegi megnyilvánulásai és reakciói. Hiszen a bűncselekényeket államhatalmi szinten követték és követik el. A magántulajdont képező magánnyugdíjmegtakarítások állami szintű lenyúlása, a trafikügyek, a földelvételek és újraosztása, a szerencsejátékipar államhatalmi szinten történő bezárása (és ezáltali elvétele), majd a saját holdudvar számára történő kiosztása, a takarékpénztári rendszernek a jogalkotói joggal való viszaélés keretében állami szinten történő elvétele mind-mind azt jelzi, hogy a jelenlegi államhatalmi vezetés az állami pozicióikat, jogaikat, lehetőségeiket arra használták fel, hogy a jogalkotást erre a célra felhasználva köztörvényes bűncselekményeket kövessenek el. Mert a felsoroltak számomra igenis kimerítik a köztörvéynes bűncselekményeket. Igaz, csak teoretikus a kérdés, mégis igencsak jogos: vajon mit csinált volna egy ellenzéki fidesz akkor, ha mindezt egy pl. Gyurcsány Ferenc vezette baloldali kormány követi el. Ha egy - csak a hazugságokról szólt - öszödi beszéd következtében felgyújtották fél Budapestet, akkor mindezek után vajon milyen forradalmat robbantottak volna ki?

Jenő Ferincz 2014.11.25. 14:34:12

És még egy gondolatsor feltétlenül idekívánkozik: A fideszes politikai korrupciót egyre nagyobb volumenben folytató fidesz hatalomra jutása óta folyamatosan módosítja a közbeszerzési szabályokat a mindenkori aktuálpolitikai érdekeinek megfelelően. Íme az egyes fokozatok: - Az egyik törvénymódosítás következtében egyre kevesebb állami, illetve önkormányzati megrendelés esetében kell lefolytatni a közbeszerzési eljárást. Egyre több az egyedi elbírálású projektek, illetve a zárt körű, meghívásos tenderek száma, amelyeken még csak az sem kötelező, hogy több cég vegyen részt a megrendelésekért zajló versenyben. Emiatt az elmúlt két évben száz milliárdok tűntek el átláthatatlan módon a közös kasszából. - A kormányrúd átvételét követően, a jogi szolgáltatások egy részét "vette ki" Orbán a közbeszerzési törvény hatálya alól, ami ahhoz vezetett, hogy a közintézmények, illetve az önkormányzatok tömegesen rendelnek meg ilyen szolgáltatásokat átláthatatlan és ellenőrizhetetlen módon. Ez pedig ellentétes az Európai Unióban (EU) elfogadott jogi normákkal. - Orbán következő döntése szerint ma már azok a cégek is indulhatnak a pályázatokon, amelyek azok előkészítésében is részt vettek. Ezeknek a vállalkozásoknak pedig egyértelmű a versenyelőnye a többi jelentkezővel szemben. - Ezt követően az újabb elképesztő intézkedése pedig az Orbánnak, hogy olyan módosítást hajtott végre a közbeszerzési törvényen, amely lehetővé teszi, hogy ne a legjobb ajánlatot benyújtó társaság nyerje el a megbízatásokat. Így hiába ad be valamelyik vállalkozó jobb ajánlatot a versenytársainál, nem biztos, hogy ő kapja a megrendelést. Ez pedig a korrupció melegágya, miután lehetővé teszi, hogy a kiíró elszámoltatás nélkül költse el a közpénzeket. Mindezek megvalósulása után a közbeszerzések menetét előíró jogszabály további változtatása történt meg. - Aminek következtében egyre több lett az úgynevezett meghívásos pályázat, amelyen már versenybe szállni is csak azok a vállalatok tudnak, amelyeket kiválaszt a megbízó. Ez ugyancsak ellenkezik az uniós versenyszabályokkal, miután a közbeszerzés eleve diszkriminatív alapokon indul. Ezt követően Orbánék tovább lazították a jogi normákat: - Amíg korábban kötelező volt legalább három társaságot meghívni egy-egy versenytárgyalásra, addig manapság - a legújabb módosítások következtében - már elegendő egy jelentkezőt kiválasztani. Az ilyen esetekben pedig, amikor egyetlen cég kerül az állami, illetve önkormányzati megrendelések közelébe, borítékolni lehet a végeredményt. - Amikor meghirdették, hogy állampapírt akarnak eladni a lakosságnak, akkor már nyíltan szembementek a legalapvetőbb versenyszabályokat is, miután a közbeszerzési törvény megkerülésével kívánják az állampapírokat eladni. - Az pedig már tényleg hab a tortán, hogy a legfrissebb törvénymódosítás következtében a nemzetbiztonsági vagy különleges biztonsági érdekeket érintő, vagy annak titulált beszerzések egyes adatai tíz évre titkosíthatóak. Ezeken a beszerzéseken pedig az "elit elitje", egy különleges listán szereplő vállalkozói kör vehet csak részt - szigorúan meghívásos alapon. Ezek a fideszes politikai korrupció stációi. Nem véletlen, hogy egyre gyakrabban és egyre többször a nemzetgazdasági érdeket húzzák rá valamely pénzköltésükre. Hogy csak egy ilyen példát mondjak a sok közül: a megszállási emlékmű is (amely ellen rendkívül sokan tiltakoztak) nemzetgazdasági érdeknek lett minősítve. Miközben a nemzetgazdasági érdeket soha senki sem vizsgálta meg, az kifejezetten csak egy minden alap nélküli egyoldalú kinyilvánítás maradt a kormány részéről. Tehát semmivel sem indokolták, hogy mi lenne ebben a nemzetgazdasági érdek. Mint ahogy a többi esetben sem. De ahhoz kiváló indok és magyarázat a számukra, hogy közpénzköltéseket titkosítsanak, elhallgassák a közvélemény elől, kivegyenek bárminemű versenyeztetés alól, irányítottan az általuk kiválasztott és kijelölt kör(ök)nek minden megalapozottság nélkül kifizessenek.

dr. Keszthelyi Gyula 2014.11.28. 08:14:34

httpx://giuliotortenesze.wordpress.com/2014/11/28/a-felvetel-rovid-a-tortenet-mocskos/
süti beállítások módosítása