Nem értem
2015. január 04. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

Nem értem

Felfoghatatlan számomra az a sok értetlenkedés, ami az új autópálya matricákról szóló rendelkezéseket övezi. Szerintem minden egyszerű és világos. Nem kell össze-vissza térképeket rajzolgatni, csupán el kell olvasni a teljesen közérthető jogszabályokat. Íme:

„A díjköteles járművek után egy, vagy több meghatározott megye díjköteles úthálózatára érvényes éves jogosultság is megváltható. E jogosultság érvényességi ideje megegyezik a 3. § (2) bekezdés c) pontjában rögzített érvényességi idővel.

Amennyiben az úthasználó egy gyorsforgalmi úti csomópont valamely ágát jogosultság birtokában használja, vagy valamely ág számára díjmentesen használható, további díjfizetés nélkül a csomópont valamennyi ágának használatára jogosult.

A Pest megyére megváltott jogosultsággal a Főváros közigazgatási határán belüli díjköteles úthálózat is használható, illetve kizárólag a Főváros területére eső díjköteles úthálózatra jogosultság nem váltható.

Világos, nem?

 

[caption id="attachment_5425" align="aligncenter" width="257"]     Kép: szvmszk.hu Kép: szvmszk.hu[/caption]

Mindenkinek lett volna ideje alaposan felkészülni a változásokra. Hiszen már december 30-án megjelent a módosításokat is tartalmazó 186. számú Magyar Közlöny. Ebbe kellett volna csomagolni a szilveszteri virslit meg a pezsgőt, majd szilveszterezés helyett szépen bemagolni a január 1-jén hatályba lépő szabályokat. Az a melléklet, amelyik felsorolja, hogy mely útszakaszokon kell fizetni, mindössze 89 oldal.

 

[caption id="attachment_5426" align="aligncenter" width="186"]Magyar Közlöny Kép: bojtarok.blog.hu[/caption]

Igazán dicséretes, hogy egyes weblapokon állítólag már január 6.-, vagy 8-ától lehet megyei matricákat vásárolni. A benzinkutak közül némelyiknél igen, másoknál nem. Addig meg tessék szépen otthon maradni! Úgysem tudják, melyik úton kell, és melyiken nem kell fizetni. De felelős kormányunk mindenre gondolt: február végéig nem büntetnek. Persze csak akkor, ha addig pótlólag befizetjük a díjat. Már ha tudjuk, hogy kellett volna fizetnünk. És el ne felejtsük az egyik leglényegesebb változást: az Állami Autópálya Kezelő Zrt-t mostantól Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek hívják. Végre ismét valami, ami kifejezi a nemzeti együttfizetési kötelezettségünket!

[caption id="attachment_5427" align="aligncenter" width="300"]Nem elég nemzeti Nem volt elég nemzeti
Kép: utdijhirek.hu[/caption]

 

Remélem, mindenki kellő részletességgel ismeri az M0-ás valamennyi szakaszát és pontosan tudja, mely részei épültek EU-s pénzből. Mert ettől függ, hogy hol kell, és hol nem kell fizetnünk. Mondom is: „Nem kell használati díjat fizetni az M0 autóút 1. sz. főút és M5 autópálya közti szakaszának, a 4. sz. főút és M3 autópálya közti szakaszának, a 11. sz. főút és a 2 sz. főút közti szakaszának, továbbá az M31 autópályának díjköteles járművel történő használata esetén.” Egyszerű, nem?

[caption id="attachment_5428" align="alignleft" width="300"]Fizetős az M0-ás Kép: nol.hu[/caption]

 

 

A jogszabály jó néhány csapdát is tartogat. Még a kormány egyes – amúgy hivatalból bölcs - tagjai sem látnak tisztán. Hende Csaba például teljes meggyőződéssel állította, hogy a Vas megyei M86-os út ingyenes marad, ám mint kiderült, alaposan tévedett. De a jogszabályhoz tartozó hivatalos térkép is messze van a tökéletestől: Újpest polgármestere egy nem létező csomópontot fedezett fel rajta.

[caption id="attachment_5429" align="alignright" width="300"]Hende Csaba sem tévedhetetlen Hende Csaba
Kép: lhsn.hu[/caption]

 

Egy héttel ezelőtt még elégedetten állapítottam meg, hogy 2014-ben „mindössze” 88 törvény és 344 kormányrendelet született. Elhamarkodtam a számolást, mert az év végéig a törvények száma 113-ra, a kormányrendeleteké 361-re nőtt.

 

 

Pártunk és kormányunk sajnos nem ismeri azt a bölcsességet (sem), hogy alapos munkához idő kell. Ha ismernék, nem születnének ilyen pocsék, ostoba és érthetetlen jogszabályok. Egyetlen motiváció a mohóságuk. Na, ezt legalább értem.

[caption id="attachment_5430" align="aligncenter" width="300"]      Kép: old.asziv.hu Kép: old.asziv.hu[/caption]

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr87443154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ács Márton 2015.01.06. 10:05:45

Üdv. Többeket érint szerintem az is, hogy mitől lakóautó a lakó autó? Kinézetre lehet egy lefóliázott kisbusz is, illetve lehet a klasszikus filmekben látható kemping busz. A közös az bennük, hogy mindegyik M1 kategória a forgalmi engedély szerint, mindkettő 3500KG alatti és 7 főnél is kevesebbet szállíthat. Csak az egyiken látni hogy lakó a másikon pedig semmi nyoma kívülről. Engem sajnos az utóbbi kivitel érint. Erről van némi infó esetleg? Köszi a választ.

Zsuzsa Sandor 2015.01.06. 10:50:31

Én úgy tudom, hogy az számít, hogy a forgalmi engedély szerint hány főt szállíthat az autó. Ha 7-et, akkor személygépkocsi kategória, ha annál többet, akkor kerül a drágább kategóriába. Remélem, jól értelmeztem ezt az ótvar pocsék jogszabályt :-)

Ács Márton 2015.01.06. 11:04:45

Én is így értelmezem. Viszont ha a kúton megnézünk egy piktogramot a díjtáblázaton, a lakó autó sziluettjénél sem súly, sem személyek száma nincs meghatározva. Csak annyi hogy lakóautó.... Bárkit kérdeztem, senki nem tudja. Viszont,ha a forgalmit bemutatnám az ügyfél szolgálaton hogy "kérem szépen kéne egy matrica erre", biztos vagyok abban, hogy simán szgk-nak fogják venni és az olcsóbbikat kapom. HA pedig ki hívom a parkolóba és rámutatok hogy arra kellen, akkor biztos a drágábbat kapnám. Nem azt mondom hogy e miatt nem alszom,de bosszant hogy senki nem tudja megmagyarázni. A KÖHÉM rendelet szerint a lakóautó "különleges rendeltetésű" jármű és annak "SA" kódja van és nem M1. El van ez cseszve:)

Ács Márton 2015.01.06. 11:05:20

És a választ is köszönöm:)

Zsuzsa Sandor 2015.01.06. 11:42:51

Az egész, úgy ahogy van, el van cseszve.

dr. Keszthelyi Gyula 2015.01.09. 07:54:32

"Kiszeraméra bávatag". Még az a jogász(?) sem érti, aki összeírta.:-) A kormány képtelen jót cselekedni. Vagy nem akar.
süti beállítások módosítása