A szegedi Szent János hotel azt írja saját honlapján, hogy nevét Nepomuki Szent Jánosról kapta. Arról a szentről, aki az úton és vízen járók védelmezője.
Kép: ohb.hu
Én most csupán egy „úton járóról” beszélnék, aki – balszerencséjére - ebben a hotelben foglalt szállást. Igaz, tévesen. Ez az „úton járó” nem igazán profi az online világban, ezért véletlenül egy szoba helyett hármat is lefoglalt a Booking.com-on. Megesik az ilyen bárkivel. Csak nézegeti a szobákat, az időpontokat, az árakat, és egy helyett háromszor is megnyomja a „lefoglalom” gombot. Azután, mint aki jól végezte dolgát, várja a kijelölt időpontot, amikor élvezheti a születésnapi ajándékként kapott jegyet a Rigoletto előadásra a Szegedi Ünnepi Játékokon.
Kép: Fidelio.hu
Ám öröme hamar ürömmé változott, amikor a szállodában kiderült, hogy mekkorát hibázott. Utólag sem tudta rekonstruálni, hogy hogyan történhetett a baki, de ami tény, az tény, kettejüknek három szoba állt rendelkezésükre. Ez az „úton járó” nem is vitatta elkövetett „szörnyű vétkét” és azonnal felajánlotta, hogy természetesen megtéríti azt az összeget, amit a szálloda jutalékként a két fölösleges szoba jutalékaként kifizetett a Booking.com-nak. Ám a recepciós hölgy részéről merev elutasításban volt része, némi nagyképű kioktatás kíséretében.
Kép: iStock
Mivel a Booking.com vétlen volt az ügyben, az „úton járónak” azt tanácsolta, próbáljon megegyezni a hotel igazgatójával. Az utas megfogadván a jó tanácsot, szívhez szóló levelet írt az igazgatónak, abban semmi mást nem is kért, mint valamiféle méltányos megegyezést. Arra is gondolt, megoszthatnák az okozott kárt, például úgy, hogy az egyik fölösleges szobát kifizetné, ezzel csökkentve a szálloda veszteségét. Naivul azt gondolta, ha ő kibírja, hogy 33 ezer forintot pluszban kifizessen az egyik igénybe nem vett szobáért, akkor talán a 20 szobával és lakosztállyal rendelkező szálloda sem roppan bele egy ugyanekkora összegű veszteségbe. Már persze a veszteség is csak akkor igaz, ha épp az ünnepi játékok idején nem tudnák kiadni a kérdéses szobát.
Kép: Balance Kft.
A válasz rideg és elutasító volt. Mintha az igazgató meg sem hallotta volna, vagy ha igen, talán nem is értette a „méltányosság” kifejezést. Válaszában leszögezte, hogy részükről semmiféle adminisztrációs hiba nem történt (ezt nem is állította senki), teltházasak (helyesen írva telt házasak) lettek volna aznap, de már nem tudták értékesíteni a plusz szobát. Közölte továbbá, hogy a Booking.com-mal kötött szerződésük alapján a 48 órán belül történt lemondás esetén jár nekik a kötbér, amihez a jogukat fenntartják. Mind ehhez még a vendég „szíves megértését” is kérte.
Ritkán írok olyasmiről, ami nem jogi kérdés. Mert ez nem az. A Nepomuki Szent Jánosról elnevezett hotel igényének jogosságát senki nem vitatja. Csupán vezetőinek emberségét. A megegyezéstől való merev elzárkózásukat. Ami még üzletpolitikának is a létező legrosszabb megoldás. Tartok tőle, hogy a Booking.com-on közzétett vendég-értékelések remek pontszámát ez az eset némileg rontani fogja.
Kép: Köztérkép
„Nehéz egy embert rávenni arra, hogy megértsen valamit, ha a fizetése azon múlik, hogy ne értse meg.” (Upton Sinclair, amerikai író)