Szövegértésből elégtelen
2017. szeptember 05. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

Szövegértésből elégtelen

Az idei középfokú érettségin a szövegértési feladatsor fogott ki leginkább a diákokon. Ha a Belügyminisztérium is most érettségizett volna, tovább rontott volna az átlagon. Erre jutottam, amikor elolvastam a titkos információgyűjtéssel kapcsolatos törvénymódosítási előterjesztésüket.

A módosításra azért kényszerültek, mert a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) elmarasztalta a magyar államot abban a perben, melyet az Eötvös Károly Intézet két munkatársa indított. A Bíróság ítéletében kimondta, hogy sérti a polgárok magánéletéhez való jogát az, hogy a Terrorelhárítási Központ (TEK) miniszteri engedély alapján folytathat titkosszolgálati megfigyeléseket. Az ítélet hangsúlyozta, hogy ilyen engedélyt jogszerűen csak független szervezet – bíróság – adhat. Az ítélet több mint másfél éve, 2016 januárjában született.

tek-menstyle_hu.jpg

Kép: MenStyle.hu

A Belügyminisztérium nem kapkodta el a dolgot, hiszen a módosítás tervezetét csak most augusztusban tette fel a kormány honlapjára „társadalmi egyeztetésre”. Hirtelen annyira sürgős lett az ügy, hogy az észrevételekre kerek egy hetet biztosítottak. Pedig lenne mit észrevételezni.

A strasbourgi ítélet ellenére nem változtattak azon, hogy a TEK-nek továbbra is az igazságügyminiszter adhat engedélyt a titkos megfigyelésre. A változtatás lényege annyi, hogy a miniszteri engedélyt – fő szabályként - utólag a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) kontrollálja. Személy szerint Péterfalvi Attila. Vannak persze kivételek, így újságírókat, egyházi személyeket és azokat, akiknek mentelmi joguk van (bírót, képviselőt) csak Péterfalvi előzetes engedélyével lehet titkosan megfigyelni.

 peterfalvi-akk_uni-nke_hu.jpg

Péterfalvi Attila      Kép: akk.uni-nke.hu

A titkos megfigyelés „áldozatának” lehetővé tették, hogy ha tudomást szerez arról, hogy megfigyelték, három hónapon belül panasszal fordulhat a NAIH-hoz. A NAIH ez után 180 napig vizsgálhatja, hogy jogszerű volt-e a megfigyelés, de ha ez is kevés lenne, a vizsgálatot további 90 nappal meghosszabbíthatja. Ennyi idő alatt egy új pici állampolgárka is megszületik! És, hogy még zavarosabb legyen a kép, a törvénymódosítási tervezet indokolásában nem 180, csak 90 nap szerepel a vizsgálat idejeként, és az hosszabbítható meg további 90 nappal. Valaki majd csak észreveszi a parlamentben. Persze lehet, hogy ezzel ellenőrzik, végigolvassák-e a képviselők az egész csomagot.

naih-k-blog_blog_hu.png

Kép: K-Blog - Blog.hu

De ami még szebb a dologban, az az, hogy a megfigyelt csak akkor kap információt arról, hogy őt valóban megfigyelték, ha az jogellenesnek bizonyult. Ha Péterfalvi Attila szerint minden jogszerűen történt, akkor azt sem árulja el, hogy egyáltalán történt-e titkos megfigyelés. Nos, ennyit az átláthatóságról. Nem gondolom ugyanis, hogy 9 (vagy 6?) hónap elteltével a nemzetbiztonságot veszélyeztetné az utólag közölt információ.

Majtényi László szerint a strasbourgi ítélet egyértelművé teszi, hogy a kormánytól független szerv kritériumának csak a bíróság felelne meg. Nem talál ésszerű indokot arra, hogy a törvény előterjesztője miért éppen a NAIH-ot választotta. Péterfalvinak persze más erről a véleménye. Bár az ő álláspontját az is befolyásolhatja, hogy a plusz feladatokhoz „személyzeti és anyagi kompenzációt” is kell majd kapnia.

majtenyi-nepszava.jpeg

Majtényi László     Kép: Népszava

A nagy kérdés persze az, mennyire tekinthető valóban függetlennek a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság? A hatóság szó már önmagában is árulkodó. Ha még azt is tudjuk, hogy a hatóság vezetőjét a miniszterelnök javaslatára az államfő nevezi ki 9 évre, aggályaink nem alaptalanok. És ha még arra is emlékszünk, hogyan küldték el 2012-ben idő előtt az adatvédelmi ombudsmant és hozták létre helyette a NAIH-ot, nem sok kétségünk maradhat. Az EU luxemburgi bírósága kötelezettségszegési eljárásban el is ítélte emiatt akkor Magyarországot.

Hiába. A Nemzeti Együttműködés Rendszerében még ma sem értik, mit jelen az a szó, hogy „független”.

fuggetlen-retronom.jpg

Kép: Retronom

V.H.

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr612806186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paragrafus 2017.09.05. 23:11:49

Akkor hogy egy kicsit cifrázzam még ezt az ügyet, felfestek egy másik irányú perspektívát:
A TEK-et a a terrorizmust elhárító szerv kijelöléséről és feladatai ellátásának részletes szabályairól szóló 295/2010. (XII. 22.) Kormányrendelettel hozták létre.
A kormányrendelet megalkotására a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 100.§.(1) bekezdésének h. pontja alapján került sor.
A Rendőrségi törvény ezen pontját a 2010. évi CXLVII. törvény 32.§.(2) bekezdése iktatta be, amely 2011.01.01.-én lépett hatályba. Az ezen törvénymódosítási felhatalmazáson alapuló, a TEK-et létrehozó kormányrendeletet ezen törvénymódosítás hatálybalépése előtt már megalkották. Vagyis a kormányrendelet megalkotásakor a felhatalmazó norma még nem volt joghatályos.
A Magyar Köztársaság Alkotmánya a kormányrendelet időpontjában aktuális előírása szerint:
40/A. § (4) A Magyar Honvédség feladatairól és a rá vonatkozó részletes szabályokról szóló, továbbá a Rendőrségi, a
titkosszolgálati eszközök és módszerek alkalmazásáról, valamint a nemzetbiztonsági tevékenységgel összefüggő
részletes szabályokról szóló törvények elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.

Na már most:
1. A Rendőrségi törvény kormányrendeleti szintű felhatalmazást adott a TEK létrehozására, holott azt csak kétharmados törvényben lehetett volna létrehozni. Ez a felhatalmazás alkotmányellenes.
2. A TEK létrehozásáról szóló kormányrendelet előbb született meg, mint a kormányrendelet megalkotására felhatalmazást adó törvényi norma hatályba lépett volna. Ez is alkotmányellenes. Többek között a visszamenőleges hatály tilalmát is sérti. De sérti a rendeltetésszerű joggyakorlás elvét. Sérti a kiszámíthatóság elvét, a jogbiztonság elvét egyaránt.
3. A kormányrendelet sérti a Magyar Köztársaság Alkotmányának 40/A. § (4) bekezdésében foglaltakat.

Mindez összességében azt jelenti, hogy a TEK mint jogintézmény alkotmányjogi szempontból nem is létezik. A TEK egy alkotmányosan nem létező intézmény.
Mindezek tükrében tessék végiggondolni, hogy egy alkotmányosan nem létező szervnek hogyan és mi alapján lehet egyáltalán bármilyen jogszerű felhatalmazása. Bármilyen ügyben, bármire.

látjátok feleim szümtükkel 2017.09.06. 17:35:14

@paragrafus:

Most már csak azt nem értem, hogy erre akkor miért nem jöttél rá, amikor mindez történt? Lehetett volna akkor is rikongatni, meg most is lehetne kezdeményezni a nem létező szervezet megszüntetését. Már ha igazad van ( nem vitatom, mert nem tudom ).

OkoskaTo:rp 2017.09.06. 17:55:04

Az EU kötelezettségszegési eljárásban ugyan elítélte a kormányt, de maradt Péterfalvi, és maradtunk adatvédelmi ombudsman nélkül.
Akkor most ki is veszített?

Péterfalvi pedig a Schnitt Pál és Káder János által lefektetett úton haladva úgyis aláír mindent, amit elé tesznek.

illaim 2017.09.06. 18:38:31

@Proud Mary: "húzzál már el innen" Aztán te kinek képzeled magad te piciny
bogárka? A 28. de lehet hogy a 30. senkiként pofázol bele más blogjába!
Pofa alapállás! Idióta troll!

illaim 2017.09.06. 18:40:04

@látjátok feleim szümtükkel: Mitől gondolod, hogy nem jött rá korábban?

morph on deer 2017.09.06. 18:42:55

Kár hogy ez a jópofa hallgatózás még nem volt még engedélyezve a baltás kiadása körüli időkben, mert akkor talán azt is tudnánk, hogy miért is került ide az a 7.6 millió dollár..!
Mert akkor talán nem kéne habókra tiltakoznia szegény Szijjártó pubinak...
Na nem mintha segítene rajta. ;)

Rox 2017.09.07. 00:04:12

A poszt az átláthatóságra hivatkozva azt az igényt fogalmazza meg, hogy 6 vagy 9 hónap elteltével azok a célszemélyek is kapjanak tájékoztatást, akiket jogszerűen figyelt meg valamelyik nemzetbiztonsági szolgálat. Ez egy érdekes felvetés, ezért eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha ezt foglalnák törvénybe, és rögvest készítettem is egy fiktív értesítés-mintát:

"Tisztelt X. Y!

Személyének megfigyelése tárgyában benyújtott panaszát kivizsgáltam és az Nbtv. ..§ -a alapján az alábbiakról tájékoztatom:

Az Alkotmányvédemi Hivatal (AH) az igazságügyért felelős miniszter engedélye alapján 2016. 03.12. napjától 2016. 06. 11. napjáig a titkos infomációgyűjtés Nbtv. 56. § a) - p) pontjaiban meghatározott eszközeit és mószereit alkalmazta Önnel szemben, mert az AH műveleti munkája során arra vonatkozó adat keletkezett, hogy Ön a Piréz Föderáció Katonai Hírszerző Szolgálatának diplomáciai fedésben működő tisztjeként szabotázsakciók előkészítése céljából titokban információkat gyűjt a magyarországi elektromos távvezetékhálózat sebezhető pontjairól. A titkos információgyűjtés során gyűjtött bizonyítékok igazolták ezt. Tájékoztatom arról, hogy az AH által végzett titkos információgyűjtés jogszerű volt.

Tisztelettel:

Dr. Olvashatatlan Macskakaparás
elnök"

paragrafus 2017.09.07. 07:26:19

@Proud Mary: ...."húzzál már el innen"....

Miért is?

paragrafus 2017.09.07. 07:28:17

@látjátok feleim szümtükkel: ...."Most már csak azt nem értem, hogy erre akkor miért nem jöttél rá, amikor mindez történt?"....

Már akkoriban szóvá tettem és azóta többször is. De vagy falakban ütköztem, vagy süket fülekre találtam.
süti beállítások módosítása