„Parancsba” kaptam, hogy addig egy sort se írjak az Uber-ről meg a taxis tüntetésről, amíg a szerdai kormányülés véget nem ér. Bocsánat, Kedves Főszerkesztőm, ha – kellő tisztelettel - naívnak merem Önt nevezni. Mert, hogy várt valamit a kormánytól. Egy korszerű ötletet. Egy fair-play-t. „A kormány álláspontja szerint igazuk van a Budapesten demonstráló taxisoknak” – mondta Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár. Mégis hagyják abba a demonstrációt. (Abbahagyták.) Majd tárgyalgatnak egy sort. Persze úgy, hogy a tárgyalásokra a másik felet, az Uber-t meg sem hívják. „Nem betiltásról van szó, hanem egységes feltételekről” – így Tuzson. „A folyamatnak az is lehet a vége, hogy ha az Uber nem tartja be a szabályokat, akkor betilthatják” – mondta ugyanaz a Tuzson. Aha.
Kép: index.hu
Azt már sokan megírták, hogy az Uber-rel – a taxisokon kívül – mindenki jól jár. Még az állam is, persze, ha vezetőinek volna józan esze. Például az észtországi Tallinban az adóhatóság és a Kaliforniában alapított Uber megállapodott egy egyszerű online adóbevallási rendszerben.
Kép: gma.yahoo.com
De vizsgáljuk meg ezt a kérdést „jogászszemmel”. Azon kívül, hogy a taxisok nem szeretik a konkurenciát, mi a baj ezzel a XXI. századi technológiának megfelelő szolgáltatással?
Tény: Magyarországon az Uber nem fizet társasági adót. Ez valóban nem öröm, de – sajnálatos módon – a dolog legális. A cégnek két leányvállalata van Hollandiában, ahol az egyik leány a szellemi tulajdon használatának jogcímén jogdíjat fizet a másik leánynak. A holland törvények szerint a jogdíj nem adóköteles. Bosszantó, de törvényes.
Tény: az Uber nem fizet járulékot a sofőrök után, mondván, ők nem a cég alkalmazottai. Igaz, Kaliforniában született már olyan ítélet, amelyben kimondták, hogy az uberes sofőrök alkalmazottaknak számítanak. A hazai szabályokat nézve én ezt erősen vitatnám. Az Uber, mint cég és az uberes soförők közötti kapcsolat alapján – ami gyakorlatilag nem más és nem több, mint egy internetes applikáció (alkalmazás) - igencsak erölködnünk kellene ahhoz, hogy ezt munkaviszonyként értelmezzük. Lehet, hogy a cégnek ez esetben járulékokat kellene fizetnie, ellenben az uberes sofőrnek akkor – szükség esetén - munkanélküli segély, továbbá ingyenes társadalombiztosítási ellátás, sőt nyugdíj is járna.
Kép: atv.hu
Azt nem tudom tényként leírni, hogy a sofőrök nem fizetnek személyi jövedelemadót, mert sehol sem találtam erre vonatkozó hiteles adatot. Pedig a NAV-nak gyerekjáték lenne a magánszemélyek adózását, vagy nem adózását figyelnie. Az egész Uber folyamat ugyanis lépésről lépésre nyomon követhető. Ellentétben a taxizással, itt nincs készpénzforgalom, mindenki mindenkinek kártyával fizet. Az Uber és partnerei között az a megállapodás, hogy a sofőr saját felelőssége, hogy az adót befizesse a megszerzett jövedelme után. Adórendszerünk erre kivételesen egyszerű megoldást biztosít, az úgynevezett „KATA”-t. Azaz, a nem főállású uber-sofőr havi 25.000 Ft befizetésével minden további adó és járulék befizetése alól mentesül.
Kép: .iranyadomagazin.hu
Az Uber jó félévvel ezelőtt már elküldte javaslatait a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. Azt persze nem tudjuk, hogy a minisztérium részéről bárki leült volna velük tárgyalni.
A taxisok azt követelik, hogy tiltsák be az Ubert, illetve hogy mindenkire egységes feltételek vonatkozzanak. Az előbbi követelésük teljesítése nem csak szinte lehetetlen, de ostobaság is. Az utóbbihoz pedig éppen a rájuk vonatkozó, a nagy cégek számára monopolhelyzetet teremtő előírás-dömping egyszerűsítése lenne a járható út.
Ébresztő emberek! „A jövő elkezdődött.” Már tizenhatodik éve tart a XXI. század.
Kép: vasarnapihirek.hu Kép:webiris.hu