O tempora, o mores!
2016. szeptember 12. írta: Dr. Sándor Zsuzsa

O tempora, o mores!

„Ó idők, ó erkölcsök” mondom Cicero után szabadon, miközben olvasom a magyar jogtár egyik legunalmasabb törvényét. Igaz, a közbeszerzésről szóló törvény bizonyos részeinél már nem az ókori római politikus, hanem az Ezeregy éjszaka meséi jutnak eszembe.

az-ezeregyejszaka-jegy_hu.jpg

Kép: jegy.hu

„A közbeszerzési eljárásban az ajánlatkérő köteles biztosítani, a gazdasági szereplő pedig tiszteletben tartani a verseny tisztaságát, átláthatóságát és nyilvánosságát. Az ajánlatkérőnek …egyenlő bánásmódot kell biztosítania a gazdasági szereplők számára. Az ajánlatkérő és a gazdasági szereplők a közbeszerzési eljárásban a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelően kötelesek eljárni. A joggal való visszaélés tilos.”

Ha önök is jót akarnak kacagni, akkor helyettesítsék be az „ajánlatkérőt” Orbán Viktorral, a „gazdasági szereplőt” Simicska Lajossal.

orbanviktor-hevesmegyeonline_hu.jpg

simicska.jpg

Kép: hevesnegyeonline.hu                                Kép: alfahir.hu

Egy közbeszerzést persze nem személyesen a miniszterelnök ír ki, de ez csak a kóbor apácák megtévesztésére szolgál. Mert, hogy személyesen ő dönt róla, azt már nálam ügyesebb tollforgatók megírták. Kounalakis, volt budapesti amerikai nagykövet könyvében olvasom: „Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter elmondta nekem, hogy minden héten leült Orbánnal … és eldöntötték, melyik pályázatok nyerjenek. És ha a Közgép az egyetlen magyar vállalat, amelyik meg tudja csinálni, miért ne nyerhetnék továbbra is a pályázatokat?"

Orbán szerint a „folyamatnak ez a törvényes rendje, csak a miniszter személye változott”. Azóta persze sok G lefolyt a Dunán, és nem csak a minisztert tüntették el a süllyesztőben, de egy gyümölcsöző barátságnak is vége szakadt.

nemethne-atv_hu.jpg

Kép: atv.hu

Így jár az, aki csúnyákat mond régi kebelbarátjára. Amíg nem vetemedett ilyesmire, addig annyit kért egy autópálya-kilométer megépítéséért, amennyit nem szégyellt. Már pedig a mi Simicskánk nem az a szégyenlős fajta. Miért is lett volna, hisz mi finanszíroztuk a nagyok haverságát! A régi szép időkben 4 milliárd forintot is fizetnünk kellett egy kilométerért. Németh Lászlóné meg is magyarázta, milyen bonyolult műszaki feladatok indokolják ezt a „teljesen szokásosnak” tekinthető árat. Kár, hogy az Európai Bizottság (EB) ezt nem vette be és nem támogatta a projektet.

Azután hirtelen leállították az építkezést. Csak kicsit hazudtak az okokról. Azt állították, hogy az EB kartellezésre gyanakodott. Ám az EB ezt kézből kontrázta.

m4_privatbankar_hu.jpg Kép: privatbankar.hu

Simicskát időközben 3 évre kizárták a közbeszerzési eljárásokból – törvénytelenül. Ennek is ára van, jelenleg több mint 1 milliárd forint. Nem számít, ezt is kifizetjük. 

Simicska taktikát váltott. Az M4-es autópálya Berettyóújfalu és a román határ közötti szakaszának megépítésére az ő cége tette a legolcsóbb ajánlatot. Próbálta ezt már más projekteknél is. Emiatt kellett ezt az unalmas közbeszerzési törvényt módosítani, nehogy már a Közgép ilyen bazári trükkel nyerhessen el egy pályázatot. Nem a legolcsóbb, hanem az összességében legjobb ajánlattevőt kell nyertesként kihozni. Jogászul: „Az ajánlatkérő nem alkalmazhatja a legalacsonyabb ár szempontját egyedüli értékelési szempontként… építészeti szolgáltatások, valamint építési beruházások esetében.”

Nevezzük ezt a módosítást nyugodtan Simicska, avagy Közgép szabálynak. Az értékelésnél szerezhető pontoknak mindössze csak 50 %-a maga az ár. Az összpontok 25 %-át a környezetvédelmi szempontok, 20 %-át a szakértői tapasztalat és 5 %-át a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása teszi ki.

simicska_olcsobb-mandiner_hu.jpg

Kép: mandiner.hu

Most azonban baj van. Simicska cége egy nem kispályás olasz partnerral együtt 30 %-al ajánlott kevesebbet a többi pályázónál: 2,1 milliárd forintért építene 1 autópálya-km-t. És még a környezetre is ügyelnének eközben! Úristen! Így is lehet?

Micsoda idők, micsoda erkölcsök!

cicero-quotesgram.jpg

 (Minél több a törvény, annál kevesebb az igazság) Kép: quotesgram.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jog-asz.blog.hu/api/trackback/id/tr4911700885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

$pi$ 2016.09.13. 08:39:27

"Emiatt kellett ezt az unalmas közbeszerzési törvényt módosítani, nehogy már a Közgép ilyen bazári trükkel nyerhessen el egy pályázatot. Nem a legolcsóbb, hanem az összességében legjobb ajánlattevőt kell nyertesként kihozni."

Hát én utoljára még a Gyurcsány rendszerben csináltam közbeszerzést, de soha nem volt olyan törvény vagy szabály, hogy a legolcsóbb ajánlatot kell elfogadni. Hogyan is lett volna, akkor az ajánlatokat nem is kellett volna elbírálni, egyszerűen csak automatikusan a legolcsóbbat kellett volna elfogadni és kész.

Miért ír cikket a témáról valaki, akinek ilyen elemi ismeretei sincsenek meg? Hülyíteni kell az olvasókat, vagy mi?

Mr. Waszabi 2016.09.13. 08:49:03

Minden pályázatnál ésszerűen ár/teljesítmény(szolgáltatás) alapján legjobbnak minősülőt kell elfogadni. Általánosságban, tehát nem csak a közbeszerzési pályázatoknál. Ezért nem lehet benne a tv-ben az ár, mint kötelező, egyedüli szempont. Az más kérdés, hogy az egyéb szempontok - szolgáltatások, rendelkezésre állás - is mindig forintosíthatóak, hisz enélkül nem is lehetne egyetlen pályázatot sem értékelni a világon. Itt a fő probléma, hogy a kormányzat nem is vállalja fel a becsületes pályáztatást, hisz már a legdrágább nyugati országok is jelezték - pl. Dánia -, hogy még náluk is jelentősen olcsóbban jön ki 1 km autópálya, mint nálunk. Ezt a szarkupacot nem lehet betakarni hosszabb távon, bűzleni fog az Orbán kormány után is - tekintve, hogy EU-s közpénzekről van szó. Arra felé nem divat ennyit lopni, ezt számon fogják kérni.

$pi$ 2016.09.13. 09:06:37

@Mr. Waszabi: "zért nem lehet benne a tv-ben az ár, mint kötelező, egyedüli szempont."

Pontosan!

"isz már a legdrágább nyugati országok is jelezték - pl. Dánia -, hogy még náluk is jelentősen olcsóbban jön ki 1 km autópálya, mint nálunk. Ezt a szarkupacot nem lehet betakarni hosszabb távon, bűzleni fog az Orbán kormány után is"

Oké, én itt lemaradtam valamiről. Mikor is épített az Orbán kormány autópályát? Milyen formában is jelezték ezek az országok, hogy náluk olcsóbb az autópálya? Úgy érted, hogy több ország kormánya is felhívta a világ figyelmét, hogy náluk olcsóbb az autópálya? Ez elég furának hangzik, van valami forrás rá?

Szolid sunmalac 2016.09.13. 09:33:08

Jogos poszt.

Bár a pazarló autópályák sorrendjében első helyen a völgyhíd, és a tető nélküli alagút is szerepet kellett volna kapjon, még a szocik idejéből.

Ballib cenzúrázók réme 18 2016.09.13. 09:41:18

Az még a magatokfajta ballib bérbloggerektől, akik a Hagyó, Hunvald, és Molnár Gyula féle mocskos tolvajokat is véditek, nagyon röhejes, hogy a világ legdrágább autópályáit építő MSZP-SZDSZ koalíciót meg sem említitek !

pamut 2016.09.13. 09:44:33

Szánalmas....

Arra emlékeztek még milyen nagy Simics-seggnyaló volt összes fideszes bérkommentelő a geci-nap előtt? :D
Aztán hirtelen egyszerre mind rájött hogy Simcics valójában Soros ügynök ballib :D

És arra emlékezte hogy azzal a praktikusnak szánt hazugság-érvvel is rendszeresen jöttek, hogy jó-jó, de ha nem Simics, akkor ki építsen az országban autópályát meg bármit is, na? na halljuk a neveket, ne? mert ugye csak Simcis képes rá!

Istenem de undorító szánalmas férgek vagytok.... ma mennyit loptatok a magyaroktól?

vackor1 2016.09.13. 09:45:38

Amikor láttam Simicska ajánlatát, azon gondolkoztam, hogy anno mennyit lophattak, ha ennyiért IS megéri építeni, mert ezen IS rengeteget keresnek.
Azt nem hiszem, hogy direkt "kiszúrásból" ( azaz , hogy rámutasson arra, hogy " kedves g " barátja mennyit lopott ) veszteséggel vállalná el, azért itt nem milliókban mérik a hasznot/veszteséget , hanem tíz - és százmilliókban.

1ghost 2016.09.13. 10:04:51

@$pi$: @Ballib cenzúrázók réme 18:

Hazudj bazdmeg, mert kirúg a gazdád!
De ne csak két nicken, hanem a tucatnyi nickeden, mert dolgozz csak meg szépen a júdás pénzedért, úgy ahogyan az egy ócska bérhazudozótól elvárható.

Na, este visszanézek, s nem szeretném azt látni, hogy itt ma nem hazudoztál, és nem nyaltad fényesre a tolvaj, korrupt gazdád seggét legalább 8-10 nicken.

Világos?

$pi$ 2016.09.13. 10:41:08

@1ghost: "Világos? "

Világos, hogy egy elmebeteg, paranoiás kommunista troll vagy. De ezt már rég tudtuk.

Figyu! Te hány éves vagy? Nyugdíjas vagy már? Várod már, hogy vége legyen? :D

sas70 2016.09.13. 10:50:50

@Szolid sunmalac: Mindkét példád sántít, mert bár volt más műszaki megoldás, azok sem lettek volna olcsóbbak a tervezés szerint. Az egyiknél ha jól emlékszem vagy 30 km-es kerülő kellett volna, a másiknál meg, a talajszerkezet volt olyan, ami azt a megoldást indokolta.
Az más kérdés, hogy pl. a 6-os autópálya fejlesztése nem volt indokolt, csak kilobbizták. Elég lett volna, a helyenkénti 4 sávos szélesítés.

sas70 2016.09.13. 10:55:23

Aki egyébként látott mostanában közbeszerzést közelről az tudja, hogy min. 30-40%-os túlárazás van, és ez csak a minimum. Ahol valós verseny van, ott meg a felébe sem kerül az útépítés.

Ballib cenzúrázók réme 18 2016.09.13. 11:02:25

@$pi$:

Frusztráltak..

Látják tudják, hogy bukták 2018-at is.

A ballib elkúróknak végleg befellegzett.. :)

BitPork 2016.09.13. 12:26:26

@Ballib cenzúrázók réme 18: erre nagyon emlékezz! Mert már a jobb oldal is kezd oda csúszni a bal oldal mellé. És majd a nép dönt. Ahogy Hofi mondta - és ha majd döntött, jól meg is tapossa. Pont mint a bal oldalt. Mart a nép az ilyen.

látjátok feleim szümtükkel 2016.09.13. 12:44:08

Nem értitek? Azért írták bel a köszbeszerzési törvénybe, hogy az összes körülményt étékelve kell a nyertest kikeresni a sorból, és önmagában nem a legalacsonyabb ár a döntő tényező, mert így lehet arra hivatkozni a haveri cég jelentős túlárazása esetén, hogy az összes körülmény szerint ez volt a legelőnyösebb. Ezáltal törvényileg kilőve a hűtlen kezelés bűncseleményének elkövetési lehetősége. Hiszen a kilógó lóláb szerint akár 90 %-ot is vissza kellett osztani. Ki fogja/meri kimondani, hogy nem a legdrágább volt a legelőnyösebb? Hehe.

Mr. Waszabi 2016.09.13. 13:03:25

@$pi$: valóban le lehetsz picit maradva :)
Igaz, már nem autópályaként épülne meg, de eredendően így célozták. Különben meg mindegy, mert az elbaltázott pénzről beszélünk.

index.hu/belfold/2015/03/25/kartellgyanu_miatt_beintett_az_eu_az_m4-es_110_milliardos_szakaszara/
süti beállítások módosítása